لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

مذاکرات رهبران آمریکا و عراق در مورد پيمان امنيتی


در ماه های اخير، شمارنيروهای آمريکايی در عراق از حدود ۱۷۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار تن کاهش يافته است. (عکس از AFP)
در ماه های اخير، شمارنيروهای آمريکايی در عراق از حدود ۱۷۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار تن کاهش يافته است. (عکس از AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و نوری المالکی، نخست وزير عراق، بر سر تعيين چهارچوب زمانی برای خروج نيروهای آمريکايی که بخشی از پيمان امنيتی بين دو کشور خواهد بود، به توافق رسيده اند.


در همین حال، دانا پرينو، سخنگوی کاخ سفيد، گفت که هر گونه کاهش حضور نظامی آمريکا بر پايه ادامه پيشرفت اوضاع بر اساس شرايط موجود و نه بر اساس يک تاريخ از پيش تعيين شده، انجام خواهد گرفت.


در ماه های اخير، شمار نيروهای آمريکايی در عراق از حدود ۱۷۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار تن کاهش يافته است.


رييس جمهوری آمريکا و نخست وزير عراق که از طريق ويدئو کنفرانس با هم صحبت کردند، به گفته خانم پرينو، «يک گام به پيش در جهت مناسبات دراز مدت ميان دو کشور و حضور نيروهای آمريکايی درعراق برداشتند.»


واشينگتن می گويد که پيمان امنيتی برای حضور نيروهای آمريکايی که در حال عمليات درخاک عراق هستند، ضروری است.


اين در حاليست که مهلت قانونی تعيين شده توسط سازمان ملل متحد برای اين عمليات و حضور نيروهای خارجی درعراق در پايان سال جاری به اتمام می رسد.



« هر گونه کاهش حضور نظامی آمريکا بر پايه ادامه پيشرفت اوضاع بر اساس شرايط موجود و نه بر اساس يک تاريخ از پيش تعيين شده، انجام خواهد گرفت.»
دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید

اما مذاکرات واشينگتن و بغداد بر سر اين پيمان امنيتی به دليل برخی اختلاف نظرها هنوز به نتيجه خاصی نرسيده است.


مهمترين نقاط اختلاف دوطرف عبارتند از: تعداد دقيق پايگاه های نظامی آمريکا درعراق، اينکه نيروهای آمريکا اجازه بازداشت و مجازات اتباع عراقی را داشته باشند يا خير و سرانجام اينکه آيا نيروهای آمريکايی در خاک عراق از مصونيت قضايی برخوردار باشند يا خير.


يکی از موانع بحث برانگيزدر امضای اين پيمان، شرط عراق برای لغو مصونيت قضایی کارکنان موسسات و شرکت های آمريکايی خدمات امنيتی بوده است که وزير خارجه عراق دراوايل ماه ژوييه گفت که دولت آمريکا با اين موضوع موافقت کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی کاخ سفيد گفت که آقايان بوش و المالکی در گفت و گوی اخير خود توافق کردند که هر چه سريعتر مذاکرات درباره پيمان امنيتی و وضعيت نيروهای آمريکايی در عراق را به پايان برسانند، اما آنها در عين حال، موعد مشخصی برای اين کار تعيين نکرده اند.


وی اشاره ای به اميدواری جرج بوش در خصوص امضای اين پيمان در اواخر ماه جولای نکرد.


پيش از اين، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، در روز دوم ژوييه، اعلام کرده بود که به حصول توافقی مهم با دولت آمريکا نزديک شده که تعيين کننده تعداد و چگونگی ادامه حضور نظاميان اين کشور در خاک عراق پس از پايان ماموريت بين المللی آمريکا در اواخر سال ۲۰۰۸ است.


وزير امور خارجه عراق گفته بود: اين توافقنامه به مرحله نهايی رسيده است.


به گفته وی، مضمون اين توافقنامه تعيين چهارچوبی برای همکاری های درازمدت و در عرصه های گوناگون بين دوکشور است.


دانا پرينو گفت که رييس جمهوری آمريکا و نخست وزير عراق در مورد از سرگيری کنترل امنيتی دولت عراق بر شهرها و استان های اين کشور گفت و گو کرده اند.


نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا تاکنون کنترل امنيتی ۱۰ استان از ۱۸ استان عراق را به نيروهای اين کشور واگذار کرده اند.


دراين ارتباط، مقام های آمريکايی می گويند که خشونت درعراق به پايين ترين سطح پس از سال ۲۰۰۴ ميلادی کاهش يافته است. مقام های عراقی نيز می گويند می توانند کنترل هشت استان باقيمانده را در دست بگيرند.


XS
SM
MD
LG