لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۲

توافق همسایگان بر سر همکاری های امنیتی در قبال عراق


در بیانیه نشست دمشق تصریح شده است که «باید کانال های اطلاعاتی پیرامون مسائل امنیتی فعال شوند.» (عکس: AFP)
در بیانیه نشست دمشق تصریح شده است که «باید کانال های اطلاعاتی پیرامون مسائل امنیتی فعال شوند.» (عکس: AFP)

همسایگان عراق روز دوشنبه در نشست دمشق که با حضور آمریکا برگزار شد بر سر همکاری امنیتی در قبال این کشور به توافق رسیدند.


این نشست دو روزه که با حضور شش کشور همسایه عراق به علاوه آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا برگزار شد، دستور کار خود را بر اساس یافتن راه هایی برای مقابله با تهدیدات فرا روی دولت تحت حمایت آمریکا در عراق تنظیم کرده بود.


اعضای حاضر خواستار اتخاذ استانداردهای بین المللی در مبارزه با تروریسم و تبادل اطلاعات امنیتی در باره گروه هایی شدند که علیه دولت منتخب عراق فعالیت می کنند.


در بیانیه این نشست تصریح شده است که «باید کانال های اطلاعاتی پیرامون مسائل امنیتی فعال شوند.»


سفارت آمریکا در سوریه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که واشینگتن امیدوار است تا این کنفرانس ظرف مدت دو تا شش ماه، بتواند وارد مرحله «تعهد جدی» برای متوقف کردن نفوذ شورشیان خارجی به عراق شود.


این بیانیه می افزاید: «شبکه های حمایت از تروریسم از طریق منطقه همچنان یک تهدید مهم برای ثبات در عراق به شمار می رود.»


در همین حال، لبید ابوی، از مقام های ارشد عراقی گفت که میزان نفوذ خارجی ها در عراق از سال گذشته تاکنون به نحو بارزی کاهش یافته است که بخشی از آن، به دلیل مقابله کشورهای همسایه است.


سفارت آمریکا در سوریه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که واشینگتن امیدوار است تا این کنفرانس ظرف مدت دو تا شش ماه، بتواند وارد مرحله «تعهد جدی» برای متوقف کردن نفوذ خارجی ها به عراق شود.

اما وی به طور غیر مسقیم از جمهوری اسلامی ایران به دلیل آنچه که حمایت از شورش های صدر خواند، انتقاد کرد.


وی گفت: «ما دنبال آن نیستیم که از کشوری نام ببریم. ما از برخی از همسایگان خود انتقاد داریم. مشکلات زیاد و موارد فراوانی برای همکاری امنیتی وجود دارد.»


به گزارش خبرگزاری رویترز، یک عضو هیئت عراقی به صراحت گفته است: «اردن اقدامات زیادی برای امنیت مرزهای خود با این کشور انجام داده است در حالی که ایران و سوریه از دست زدن به فعالیت های مشابه سر باز زده اند.»


به گفته وی،«ایران و سوریه در نهایت خواستار آن نیستند که آمریکا در عراق به عنوان کشور پیروز مطرح شود، چرا که به این ترتیب، واشینگتن تمرکز بیشتری بر روی آنها خواهد گذاشت.»


این مقام عراقی که نامش فاش نشده است، افزود: «مشکل است که بگوئیم مقتدی صدر در مسیری گام گذاشته است که ایران از آن حمایت نکرده است.»


هیئت ایرانی حاضر در این نشست گفته است که جمهوری اسلامی « نقشی سازنده» برای پایان نبردهای بصره انجام داده است.


برگزاری این نشست پس از آن صورت گرفت که سال گذشته همسایگان عراق و آمریکا توافق کردند تا جلسات منظمی در باره تحولات این کشور برگزار کنند.


قرار است که وزرای امور خارجه این کشورها در این هفته نشست دیگری را در کویت داشته باشند.


XS
SM
MD
LG