لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

«هشت هزار سرباز آمریکایی از عراق خارج می شوند»


سخنرانی جرج بوش به اعلام برنامه های نظامی آمریکا به ويژه برای عراق و افغانستان اختصاص خواهد داشت.(عکس: AFP)
سخنرانی جرج بوش به اعلام برنامه های نظامی آمریکا به ويژه برای عراق و افغانستان اختصاص خواهد داشت.(عکس: AFP)

جورج بوش، رييس جمهوری آمریکا قرار است روز سه شنبه در پیامی، خروج حدود هشت هزار سرباز آمريکايی از عراق را تا فوريه سال ۲۰۰۹ و اعزام نيرو های بيشتر به افغانستان را اعلام کند.


کاخ سفيد پيشتر نسخه ای از متن سخنرانی رييس جمهوری آمريکا را که قرار است روز سه شنبه در دانشگاه «دفاع ملی» ايراد کند، منتشر کرده است.


اين سخنرانی در مورد برنامه های نظامی اين کشور به ويژه در عراق و افغانستان خواهد بود.


آقای بوش اعلام می کند که سه هزار و ۴۰۰ نفر از نيروهای اين کشور در چند ماه آينده عراق را ترک می کنند. یکی از ۱۵ تیم ارتش آمریکا در عراق نیز در ماه فوریه این کشور را ترک می کند.


بر اساس متن انتشار يافته، جورج بوش با اشاره به اينکه سال آينده ميلادی، رييس جمهور ديگری در آمريکا بر سر کار خواهد آمد گفت، در صورتی که وضعيت رو به بهبود امنيتی در عراق همچنان ادامه يابد، امکان دارد که تا نيمه سال ۲۰۰۹ از شمار نيروهای آمريکايی در عراق، کاسته شود.


به گزارش خبرگزاری «رويترز»، ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای مرکزی آمريکا در خاورميانه و رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد که موافق کاهش نيروهای آمريکايی در عراق هستند، در همين مورد می گويند: اگر چه پيشرفت های چند ماهه اخير در عراق شکننده و قابل برگشت است ولی به نظر می رسد تا حدی دستاوردهای اخير در [زمينه امنيتی] پايدار باشد.


در حالی که در ماه های اخير خشونت در عراق به شدت کاهش يافته، افغانستان شاهد حملات متعدد نيروهای طالبان و القاعده به نيروهای خارجی و ارتش افغانستان بوده است.


در همين حال قرار است رييس جمهوری آمريکا در سخنرانی روز سه شنبه خود از تصميم دولت این کشور در مورد افزايش نيروهای اين کشور در افغانستان خبر دهد.


آقای بوش همچنين اعلام می کند که يک گردان از تفنگداران دريايی ماه نوامبر، به جای عراق به افغانستان فرستاده می شود.


در حال حاضر حدود ۱۴۶ هزار سرباز آمريکايی در عراق و ۳۳ هزار سرباز آمريکايی در افغانستان مستقر هستند.


طبق آخرين نظرسنجی ها محبوبيت جورج بوش در آمريکا به شدت کاهش يافته و فقط حدود ۳۰ درصد از مردم آمريکا از عملکرد وی راضی هستند. بسیاری طولانی شدن جنگ عراق را دلیل نارضایتی مردم آمریکا از جورج بوش می دانند.


XS
SM
MD
LG