لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

توافق در باره تعيين زمان خروج ارتش آمريکا از عراق


کاندولیزا رایس روز پنجشنبه با نوری المالکی، نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.(عکس: EPA)
کاندولیزا رایس روز پنجشنبه با نوری المالکی، نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.(عکس: EPA)

وزيران امور خارجه آمريکا و عراق پس از ديدار با يکديگر اعلام کردند که دو کشور در زمينه گنجاندن زمانبندی خروج ارتش آمريکا از عراق به توافق رسيده اند.


کاندوليزا رايس و هوشيار زيباری روز پنجشنبه در يک کنفرانس مشترک خبری اظهار داشتند: دستيابی به توافق در زمينه برنامه بيرون بردن سربازان آمريکايی و تعيين چارچوب همکاری استراتژيک ميان عراق و آمريکا در مرحله آخر است ولی هنوز نهايی نشده است.


خانم رايس اظهار داشت: ما در خصوص برخی اهداف و زمانبندی های مورد درخواست که بايد روشن شوند و اينکه لازم است در چنين موافقتنامه ای قرار گيرند توافق کرديم.


به گزارش خبرگزاری ها، بغداد و واشينگتن اوايل هفته جاری در زمينه پيش نويس موافقتنامه امنيتی ميان دو کشور با يکديگر به اشتراک نظر رسيدند و روز پنجشنبه، کاندوليزا رايس در يک سفر غير منتظره وارد بغداد شد تا در زمينه آخرين تغييرات در آن به رايزنی بپردازد.


در کنفرانس خبری وزيران امور خارجه آمريکا و عراق، هوشيار زيباری به نگرانی کشورهای همسايه عراق در باره موافقتنامه امنيتی ياد شده اشاره کرد و گفت: «ايران و ساير کشورهای همسايه حق دارند تا در باره (اين موافقتنامه) توجيه شوند ...بندهای روشنی وجود دارد که می گويد عراق به عنوان پايگاهی برای اقدام تهاجمی عليه کشورهای همسايه آن مورد استفاده قرار نمی گيرد و ما به روشنی اين موضوع را گنجانده ايم.»


  • «دستيابی به توافق در زمينه برنامه بيرون بردن سربازان آمريکايی و تعيين چارچوب همکاری استراتژيک ميان عراق و آمريکا در مرحله آخر است ولی هنوز نهايی نشده است.»
وزیر امور خارجه آمریکا

توافقنامه آمريکا و عراق مورد مخالفت شديد ايران قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ايران اعلام کرده که حضور نظامی طولانی مدت آمريکا در عراق، تهديدی برای امنيت تهران است.


اما خرداد ماه گذشته، نوری المالکی، نخست وزير عراق، در سفر به ايران و ديدار با رهبران تهران اعلام کرد که اجازه نخواهد داد، عراق پايگاهی برای حمله به ايران شود.


يک بخش کليدی در موافقتنامه امنيتی آمريکا و عراق موضوع خروج نيروهای آمريکايی از شهرهای عراقی است که گفته می شود قرار است از ۳۰ ژوئن سال آينده آغاز شود.


آقای زيباری می گويد: اين موافقتنامه، مسائل اصلی، خواسته ها برای تنظيم حضور موقت و افق زمانی برای ماموريت نيروهای آمريکايی را مشخص می کند.


وزير امور خارجه آمريکا در زمان پرواز به سوی بغداد به خبرنگاران گفت: «اين يک حقيقت غير قابل کتمان است که مذاکره کنندگان خيلی به توافق نهايی نزديک شده اند، ولی اين به معنای آن نيست که بگوييم در حال حاضر توافق حاصل شده است و يا امروز به آن دست خواهيم يافت.»


کاندوليزا رايس گفت: «اما من اين فرصت را دارم که در گفت و گو با نوری المالکی واقعا مطلع شوم که آيا مشکلی از سوی واشينگتن وجود دارد يا نه.»


موافقتنامه بلند مدت آمريکا و عراق در صورت تصويب نهايی توسط دو کشور، اين امکان را به نيروهای آمريکايی می دهد که برای مدت زمان طولانی در عراق باقی بمانند.


مهلت قانونی آمريکا که از سوی سازمان ملل متحد برای حضور نظامی در عراق تعيين شده است، دسامبر امسال به پايان می رسد و اين کشور از يک سال پيش در حال مذاکره با دولت عراق برای توافق بر سر يک پيمان امنيتی است.


زمان بندی تاريخ خروج نيروهای آمريکايی از عراق برای دولت نوری المالکی يک مسئله حياتی به شمار می رود ولی کاخ سفيد همواره از تعيين تاريخ مشخصی برای خروج سربازانش خودداری می کرد.


آمريکا در حال حاضر ۱۴۴ هزار سرباز در عراق مستقر کرده است.


وزير امور خارجه آمريکا در مورد تاريخ خروج سربازان اين کشور از عراق گفت: «ما در حال کار بر روی اين موضوع هستيم و می خواهيم مطمئن باشيم که گنجاندن هر گونه جدول زمانبندی در موافقتنامه واقعا آنچه را که ما خواهان آن هستيم، برآورده می کند و اينکه تا چه اندازه امکان پذير است.»


موضوعات ديگری نيز مانند مستثنی شدن نيروهای آمريکايی از قوانين عراق و وضعيت زندانيان در اختيار ارتش ايالات متحده آمريکا ميان واشينگتن و بغداد مورد بحث است.


در همين ارتباط، در ماه ژوئيه، معاون رييس مجلس عراق به خبرگزاری رويترز گفته بود که قانونگذاران اين کشور هر گونه شرطی در اين زمينه را وتو خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG