لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

سازنده هلندی فیلم «فتنه» از بریتانیا اخراج شد


خیرت ویلدرس در فرودگاه اسخیپل آمستردام
خیرت ویلدرس در فرودگاه اسخیپل آمستردام
بریتانیا روز پنجشنبه از ورود یک نماینده راستگری هلندی که به داشتن نظرات «ضد اسلامی» شهرت دارد، به خاک این کشور جلوگیری کرد و او را به هلند بازگرداند.

دولت بریتانیا اعلام کرد خیرت ویلدرس را نمی تواند بپذیرد، چرا که او تهدیدی برای «توازن اجتماع و در نتیجه امنیت عمومی» است.

خیرت ویلدرس از سوی یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا به لندن دعوت شده بود تا فیلم جنجالی «فتنه» را به نمایش بگذارد.

خیرت ویلدرس، سازنده « فتنه»، در این فیلم با آوردن آیاتی از قرآن و نشان دادن سخنرانی‌ اسلام گرایان افراطی و ترکیب آن با حملات یازده سپتامبر و فاشیست‌ها، دین اسلام را دینی خشونت‌آمیز نشان می‌دهد.

نمایش این فیلم پانزده دقیقه‌ای با واکنش‌های گسترده‌ای در داخل هلند و نیز دنیای اسلام رو‌به‌رو شد. خیرت ویلدرس، پایه‌گذار و رهبر « حزب آزادی» هلند، قرآن را یک «کتاب فاشیستی» می‌داند و خواستار ممنوعیت این کتاب در هلند شده است.

خیرت ویلدرس روز پنجشنبه پس از مدتی بازداشت در اداره مهاجرت فرودگاه هیترو لندن، به هلند بازگردانده شد.

وزارت کشور بریتانیا اعلام کرده است که این نماینده هلندی را از آن رو به کشورش بازگردانده که نتواند «پیام نفرت و خشونت» را منتشر سازد.

در همین حال دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، ضمن اینکه اذعان کرد این فیلم را ندیده است به شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: «یک فیلم پر از نفرت که برای تحریک نفرت نژادی و مذهبی ساخته شده، در این کشور مخالف قوانین ماست.»

در واکنش به این اقدام بریتانیا، ماکسیم فرهاخن، وزیر خارجه هلند، در گفت‌وگویی تلفنی با همتای بریتانیایی‌اش «تاسف شدید» دولت متبوع خود را به اطلاع وی رساند.

خیرت ویلدرس می‌گوید که این فیلم را پیش از این در پارلمان دانمارک به نمایش گذاشته است و در آینده نزدیک قصد دارد آن را در پارلمان ایتالیا و مجلس نمایندگان آمریکا نیز نمایش دهد.

خیرت ویلدرس درباره این اقدام دولت بریتانیا به شبکه بی بی سی گفت: «من بسیار شگفت‌زده و ناراحت شدم که آزادی بیانی که باور داشتم نقطه قوت جامعه بریتانیایی بود، امروز خدشه‌دار شده است.»

این نماینده هلندی، در این مصاحبه گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، را «بزدل‌ترین» آدم اروپا خواند.
XS
SM
MD
LG