لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

صادرات گاز ایران به ترکیه از سر گرفته شد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر، صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه روز شنبه پس از وقفه‌ای ۱۱ روزه که به دنبال انفجار در خط لوله انتقال گاز پیش آمد بار دیگر از سر گرفته شد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر روز شنبه گزارش داد که صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه پس از وقفه‌ای ۱۱ روزه با تعمیر خطوط لوله شرکت بوتاش از بامداد روز شنبه ۹ مردادماه با ظرفیت صادراتی اولیه برابر با روزانه چهار میلیون متر مکعب دوباره از سر گرفته شده است.

به دنبال انفجار در مسیر خط لوله انتقال گاز طبیعی شرکت بوتاش ترکیه درخاک این کشور در ۳۰ تیرماه سال جاری صادرات گاز ایران به ترکیه بنا به درخواست طرف ترک متوقف شده ‌بود.

مقامات تهران و آنکارا در اوت ۱۹۹۶ قراردادی ۲۵ ساله‌ امضا کردند که بر اساس آن مقرر شد که سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به ترکیه صادر شود.

آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، سال گذشته در مجموع ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از ایران به ترکیه صادر شده است.

با این حال بلافاصله پس از انفجار در خط انتقال گاز ایران به ترکیه، شرکت گازپروم روسیه ظرفيت از دست رفته انتقال گاز ايران را از راه افزايش حجم صادرات گاز خود به ترکيه از ۱۴ ميليون متر مکعب در روز به ۲۲ ميليون متر مکعب جبران کرد.

انتشار خبر از سرگیری انتقال گاز ایران به ترکیه در حالی از سوی خبرگزاری مهر عنوان می‌شود که هنوز خبری از کاهش حجم صادرات گاز شرکت گازپروم به ترکیه انتشار نیافته است.

هفته گذشته نیز دولت آذربایجان با عقد قرار داد جدید معاوضه گاز با ترکیه، و انتقال گاز به جمهوری نخجوان، به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال لغو ‌قرارداد باکو و تهران که در سال ۲۰۰۴ منعقد شده‌بود دامن زد.

قرارداد سوآپ (معاوضه) گاز بین ایران و آذربایجان در سال ۲۰۰۴ به منظور رساندن گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان به جمهوری نخجوان که بخش خودمختار جمهوری آذربایجان بوده، ولی با این کشور مرز مشترک ندارد بسته شد.

ترکیه بدون در اختيار داشتن منابع گاز در صدد استفاده از همسايگی خود با کشورهای عمده صادرکننده گاز دنیا برای انتقال گاز از این کشورها به اروپاست.

در اجرای اين سياست، ترکيه تاکنون بيش از سه برابر مصرف داخلی خود با روسيه، ايران و آذربايجان قرارداد خريد گاز به امضا رسانده و با تمامی طرف‌های خريدار و فروشنده گاز يا سرمايه‌گذاران خطوط لوله گازی نيز از در مذاکره در آمده است.

در حال حاضر ترکیه به واسطه موقعیت جغرافیایی خود در هر دو قرارداد رقابتی انتقال گاز به اروپا یعنی قراردادهای «نابوکو» و «جریان جنوبی» از طرف‌های عمده به حساب می‌آید.
XS
SM
MD
LG