لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

اسرائیل: رییس جدید سازمان اطلاعات ترکیه «حامی» ایران است


اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل، روز یکشنبه از انتخاب هاکان فیدان، به عنوان رییس جدید سازمان اطلاعات ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت که وی «حامی» جمهوری اسلامی ایران است.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد که تل آویو جانبداری وزیر جدید اطلاعات ترکیه از جمهوری اسلامی ایران بویژه در پرونده هسته ای تهران را علت این نگرانی ذکر کرده است.

اهود باراک که در دیدار با اعضای حزب کارگر اسرائیل سخن می گفت اضافه کرد: «ترکیه دوست ماست، ترکیه متحد استراتژیک ماست اما انتخاب جدید رئیس سازمان جاسوسی این کشور که از طرفداران حکومت ایران است اسرائیل را نگران کرده است.»

آقای باراک همچنین گفت که با انتخاب رئیس جدید سازمان اطلاعات ترکیه، «دسترسی ایران به اطلاعات سری در ترکیه محتمل است.»

هاکان فیدان، ۴۲ ساله که به تازگی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه، ام آی‌تی، انتخاب شده است پیشتر به عنوان معاون وزیر امور خارجه و نماینده این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی، IAEA ،مشغول به کار بوده است.

مطبوعات ترکیه اقدامات ترکیه در حل مناقشه اتمی جمهوری اسلامی ایران را مدیون تلاش‌های آقای فیدان می دانند.

گزارش ها حاکی است که همین موضوع به سوءظن‌های اسرائیل نسبت به توافقنامه تهران که بر اساس آن ترکیه به عنوان رابط ایران با جامعه جهانی برای مبادله سوخت در نظر گرفته شده بود، دامن زد.

بر اساس بيانيه تهران که روز ۲۷ ارديبهشت ماه از سوی سه کشور ایران، برزیل و ترکیه امضاء شد، جمهوری اسلامی ايران موافقت کرد که حدود ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم با غنای پائین خود را به ترکيه ارسال و پس از تبدیل آن به اورانیوم با غنای اتمی ۲۰ درصد در روسیه و فرانسه، معادل ۱۲۰ کيلوگرم سوخت هسته‌ای مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران را دريافت کند.

بر اساس يکی از بندهای اين توافقنامه، «۱۲۰۰ کيلوگرم سوخت اورانيوم کمتر غنی‌ شده ايران در ترکيه به صورت امانت نگهداری شود، که در مالکيت ايران خواهد بود، و ايران و آژانس امکان نظارت بر آن را دارند».

با اين حال اعضای دائم شورای امنيت توافق سه جانبه تهران را برای برای حل و فصل تنش بر سر مسئله هسته‌ای ايران کافی ندانسته و به تلاش‌های خود برای تشديد تحريم‌ها عليه ايران در شورای امنيت ادامه دادند که حاصل آن تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت عليه ايران در روز نهم ژوئن بود.

آمريکا و اتحاديه اروپا پس از تصويب اين قطعنامه، تحريم های يک جانبه ای را نیز عليه ايران اعمال کردند.

روابط آنکارا و تل آویو در پی ماجرای کشتی امداد رسان ترکیه به غزه در ۳۱ مه سال جاری رو‌ به تیرگی گذاشته است.

بامداد روز ۳۱ ماه مه، تکاوران اسرائیلى به کاروان کشتى‌هاى اعزام شده از سوى «جنبش غزه آزاد» که قصد شکستن محاصره غزه را داشتند، حمله کردند که در این رویداد دست‌کم ۹ سرنشین ترکیه‌ای جان خود را از دست داده و ۴۸ تن دیگر نیز زخمى شدند.

اسرائیل همواره به ایران به عنوان «یک خطر بالقوه استراتژیک» می نگرد و رهبران اسرائیل همراه با دیگر کشورهای غربی بر این باورند که تهران در پوشش برنامه های هسته ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. این در حالی است که مقام های ایران بارها ضمن رد این اتهامات برنامه های اتمی خود را صلح آمیز معرفی می‌کنند.

مقام های اسرائیل بارها اعلام کرده‌اند که درصورت ناکامی جامعه جهانی در حل مسئله اتمی ایران از طریق دیپلماتیک، گزینه نظامی را برای مقابله با برنامه هسته ای تهران در نظر خواهند داشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز بارها اعلام کرده است که در صورت حمله اسرائیل به ایران واکنش شدیدی نشان خواهد داد. پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز اعلام کرد که گزینه نظامی درباره پرونده اتمی ایران همچنان بر روی میز است.
XS
SM
MD
LG