لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

شمار قربانیان حملات در پاکستان به ۱۰۲ تن رسید


گفته می‌شود بیش از ۴۰ مغزه در اثر انفجار تخریب شدند
گفته می‌شود بیش از ۴۰ مغزه در اثر انفجار تخریب شدند
به دنبال رشته حملات انتحاری روز جمعه، در منطقه مهمند پاکستان در مجاورت مرز با افغانستان، شمار قربانیان این انفجارات به ۱۰۲ نفر افزایش یافته و ۸۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يکی از اين انفجارها توسط فردی که سوار بر يک موتورسيکلت بمب‌گذاری شده بود، انجام شده است.

اين انفجار زمانی رخ داده است که مردم در نزديکی دهداری يکه غند، در منطقه مهمند، تجمع کرده بودند.

رسول خان، دستيار امور سياسی منطقه مهمند، به رويترز گفت پس از جستجوهای بیشتر در میان خرابه‌های به جای مانده از این انفجار اکنون تعداد کشته‌شدگان به ۱۰۲ نفر افزایش یافته است.

گروه جنبش طالبان پاکستان مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

به گزارش رویترز از اکتبر سال گذشته تا کنون این خونین‌ترین حمله انتحاری در پاکستان به شمار می‌رود.

آن گونه که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد احتمالاً انفجار دوم بوسیله اتومبیل بمبگذاری شده و در نزدیکی دفتر رسول خان صورت گرفته است.

فردی که خود را اکرام‌الله مهمند، سخنگوی گروه جنبش طالبان پاکستان، معرفی کرد به خبرگزاری رویترز گفت که هدف این انفجارات ريش سفيدان اين منطقه بودند که برای ديدار با مقامات سياسی به دفتر رسول خان، دستيار امور سياسی منطقه مهمند رفته بودند.

به گفته شاهدان عینی شاهدان عينی دست کم پنج کودک و چند زن دراين حملات کشته شده‌اند.

تصاوير تلويزيونی حاکی از خرابی‌های گسترده اين انفجار است و شاهدان عينی می‌گويند دست کم ۳۰ مغازه تخريب شده است.

پاکستان از سال گذشته تاکنون دو عمليات نظامی بزرگ عليه نيروهای ستيزه‌جوی طالبان در منطقه شمال غرب اين کشور انجام داده است.

در واکنش به اين عمليات، نيروهای طالبان دست به عمليات انتحاری عليه شهروندان پاکستانی در شمال غرب و شهرهای برزگ زده و صدها نفر را کشته‌اند.

هفته گذشته دو انفجار انتحاری در مسجد صوفيان در شهر لاهور دست کم ۴۲ کشته برجای گذاشت.

نيروهای طالبان پاکستان که در منطقه پشتو زبان اين کشور حضور دارند روابط نزديکی با طالبان افغانستان دارند. اين در حالی است که عمليات نظامی نيروهای پاکستان باعث شده است، ستیزه‌جويان مجبور به عقب‌نشينی از مناطق شهری شوند.

ارتش پاکستان توانسته است نيروهای طالبان را از منطفه «دره سوات» در شمال غربی اسلام آباد بيرون براند و در ماه اکتبر سال گذشته ارتش عمليات خود در منطقه وزيرستان جنوبی در نزديکی مرز با افغانستان آغاز کرده است.

به دنبال گسترش عمليات ارتش پاکستان در منطقه اوراکزای درماه مارس گذشته، نيروهای شورشی طالبان که از منطقه وزيرستان گريخته بودند مجبور به ترک اين منطقه شده و به منطقه مهمند رفته‌اند.

در حالی که واشینتگتن از تلاش های دولت پاکستان در مبارزه علیه شورشیان این کشور قدردانی می‌کند، مقامات آمریکایی از اسلام‌آباد انتظار دارند تا در برقراری ثبات در افغانستان نیز به واشینگتن کمک کند.
XS
SM
MD
LG