لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۴

بازرسی تمام کشتی‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی در صورت تصویب قطعنامه


یک مقام ارشد آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که در صورت تصویب پیش‌نویس قطعنامه جدید ارائه شده از سوی دولت آمریکا به اعضای شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، تمام کشتی‌های ایرانی در ‌آب‌ها و بنادر بین‌المللی بازرسی خواهند شد.

این مقام عالی‌رتبه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه‌ گفت که این قطعنامه همچنین شامل بندی برای بازرسی دقیق از محموله‌هایی است که از بنادر کشور‌های مختلف و آب‌های آزاد به مقصد ایران در حرکتند.

این مقام رسمی افزود که بر اساس این پیش‌نویس در صورت مشاهده هرگونه محموله مشکوک نظامی مربوط به تسلیحات متعارف و موشکی، کشورها موظفند آنها را ضبط کنند.

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در گزارشی به کنگره این کشور ضمن اعلام این که پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران به‌زودی در اختیار تمامی اعضای شورای امنیت قرار خواهد گرفت از موافقت روسیه و چین با این پیش‌نویس خبر داده بود.

خانم کلینتون همچنین افزود که توافق به دست آمده بر سر پيش‌نويس قطعنامه تحريم‌ها بهترين پاسخ به تلاش‌های تهران در روزهای اخير است.

گفته می‌شود که این قطنامعه جدید مشابه قطعنامه سال گذشته سازمان ملل علیه کره شمالی است که در آن برنامه‌های اتمی و موشکی این کشور هردو هدف قرار گرفته بود.

بر اساس پیش‌نویس قطعنامه جدید، کشورها ضمن رعایت ممنوعیت فروش هشت نوع سلاح سنگین از قبیل تانک، خودروهای زرهی، سیستم‌های موشکی، هواپیماها و هلی‌کوپترهای جنگی و نیز کشتی‌های نظامی به ایران، موظفند محموله‌های مشکوک بارگیری شده را در کشتی‌های ایرانی و کشتی‌های خارجی به مقصد ایران متوقف کنند.

همچنین بر اساس این پیش‌نویس کشور‌های عضو سازمان ملل موظفند که اطلاعات خود را از شرکت‌های باربری هوایی و خطوط حمل و نقل دریایی ایران که احتمال دارد با عوض کردن نام شرکت قصد دور زدن تحریم‌ها را داشته باشند در اختیار سازمان ملل قرار دهند.

همچنین در این پیش‌نویس از بان گی - مون، دبیرکل سازمان ملل، خواسته شده است با تشکیل یک گروه کارشناسی برای نظارت بر اجرای این قطعنامه اولین گزارش خود را پس از سه ماه به شورای امنیت ارائه دهد.

در بخش‌های دیگر از پیش‌نویس ده‌صفحه‌ای ارائه شده دولت ایالات متحده سیستم‌های بانکی، بیمه و شرکت‌های ایرانی نیز هدف قرار گرفته‌اند.

خبر پیش‌نویس قطعنامه تازه علیه جمهوری اسلامی یک روز پس از تلاش‌های تهران برای مقابله با تحریم‌های احتمالی شورای امنیت منتشر شد که در آن سران کشورهای ایران، برزیل و ترکیه موافقت کردند تا ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده ایران در خاک ترکیه به امانت گذاشته شده و در برابر آن ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده برای رآکتور امیرآباد تهران به ایران تحویل داده شود.
XS
SM
MD
LG