لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

محمد ثلاث «قتل عمد مأموران انتظامی» در خیابان پاسداران را رد کرد


دادگاه محمد ثلاث روز یکشنبه برگزار شد.
دادگاه محمد ثلاث روز یکشنبه برگزار شد.

محمد ثلاث، درویش گنابادی متهم به زیر گرفتن سه مأمور نیروی انتظامی و قتل آنان، ضمن رد اتهام قتل عمد اعلام کرد که به دلیل حمله مأموران نیروی انتظامی و شکسته شدن ۱۷ نقطه از سرش، «به شدت عصبی» بوده و اختیار خود را از دست داده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس محمد ثلاث روز یکشنبه ۲۰ اسفند، در دادگاه خود گفت که نیروی انتظامی باید «منشأ آرامش باشد» نه اینکه «به کسانی که ذکر الله می‌گویند با باتوم ضربه بزند».

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای ثلاث تأکید کرد: « ۱۷ جای شکسته روی سر من وجود دارد آنها اول چندین ضربه به من وارد کردند و باعث عصبانیت من شدند».

او اضافه کرد: «به شدت عصبی بودم و در آن لحظه اختیار در دست من نبود حتی جلوی پایم را نمی‌دیدم و از عصبانیت هیچ چیز نمی‌فهمیدم».

او در پاسخ به سؤال مستشار دادگاه مبنی بر اینکه آیا قصد داشته با اتوبوس به شخص خاصی ضربه بزند گفت: «خیر، من به علت اینکه خون سرم روی چشمانم ریخته بود و شیشه اتوبوس هم کثیف بود دید خوبی نداشتم فقط از روی لباسشان متوجه شدم که اینها عضو نیروی انتظامی هستند».

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، او اضافه کرد: «به هیچ چیز فکر نکردم و حتی به این فکر نکردم که از اتوبوس پیاده شود چه بلایی سرم می‌آید. از اتوبوس تا پایین اتوبوس من را زدند و تمام دنده‌های من را شکستند».

محمد ثلاث همچنین گفت که ۵۰ ساله، متولد بروجرد و شیعه ۱۲ امامی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا او اضافه کرد: «مدتی جزو دارویش بودم ولی درویش نیستم. درویشی جز صلح و دوستی چیزی نیست، البته من خلاف آن عمل کردم، به خاطر اینکه یک لحظه غفلت کردم».

بر اساس کیفرخواست قرائت شده در دادگاه، محمد ثلاث متهم است که به «صورت عمدی» با اتوبوس گروهبان یکم رضا امامی، گروهبان یکم محمد علی بایرمی و سرباز وظیفه رضا مرادی را زیر گرفته وباعث مرگ آنان شده است.

حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران، پیش از این اعلام کرده بود که او قبل از پایان سال ۹۶ اعدام خواهد شد.

خانواده سه مأمور کشته شده نیز روز یکشنبه در دادگاه برای او درخواست «قصاص» کردند.

در حالی مقام‌های قوه قضائیه بر مجازات «سریع و خارج از نوبت» دراویش گنابادی بازداشت‌شده در درگیری‌های خیابان پاسداران تأکید کرده‌اند، ده‌ها فعال سیاسی و مدنی هفته گذشته در بیانیه‌ای تأکید کردند که اخبار منتشر شده «درباره محاکمه فوری و خارج از نوبت» دراویش بازداشت شده «پیشاپیش اصل استقلال و بی طرفی محکمه را زیر سؤال برده است».

روز دوشنبه ۳۰ بهمن، تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

تجمع دراویش گنابادی ابتدا در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شده بود.

مقامات قوه قضائیه اعلام کرده بودند که نعمت الله ریاحی به دلیل سرقت یک پراید بازداشت شده است.

با این حال محمد ثلاث در دادگاه ضمن رد این اتهام گفت: «چگونه ممکن است شخصی که سه هکتار باغ دارد، خودرو بدزدد».

پیشتر کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه با اشاره به درگیری‌ بین دراویش گنابادی و نیروی انتظامی اعلام کرده بود که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

همچنین در حالی که نورعلی تابنده، قطب دروایش گنابادی، هواداران خود را به آرامش دعوت و نمایندگانی برای مذاکره با مقام‌های تعیین کرده، حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به این گروه همچنان ادامه دارد.

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه این گروه از سال ۸۴ شدت گرفت. در این سال تخریب گسترده حسینیه‌های دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

کانون مدافعان حقوق بشر سال ۹۳ در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، تسنیم، ایلنا، و دیگر منابع خبری؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG