لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

مقام قضایی از محاکمه «عامل زیر گرفتن سه مأمور پلیس» در روز ۲۰ اسفند خبر داد


جلسه محاکمه «یکی از دراویش گنابادی» که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی سه مأمور نیروی انتظامی را با اتوبوس زیر گرفته و کشته شده‌اند، روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری یک استان تهران، اعلام کرد که دادگاه این «درویش گنابادی»، روز یکشنبه ۲۰ اسفند، در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران به‌ریاست قاضی کشکولی برگزار می‌شود.

او اضافه کرد که «جلسه مقدماتی این پرونده هفته گذشته برگزار شد و با توجه به اینکه قضات رسیدگی‌کننده ایراد و نقصی در پرونده مشاهده نکردند، زمان محاکمه تعیین شد».

حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران، پیش از این اعلام کرده بود که راننده اتوبوسی که به گفته مقام‌های امنیتی و قضایی سه مأمور نیروی انتظامی را زیر گرفته و باعث مرگ آنان شده، قبل از پایان سال ۹۶ اعدام خواهد شد.

پیش از این دادستان تهران اعلام کرده بود که خانواده سه مأمور کشته شده درخواست «قصاص» کرده‌اند.

رسانه‌های اصولگرا با انتشار تصویر فردی به نام «یاور محمد ثلاث»، از او به عنوان راننده اتوبوسی نام می‌برند که مأموران نیروی انتظامی را زیر گرفته است.

تلویزیون ایران همچنین ویدیویی از آقای ثلاث در حالی که به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته منتشر کرده که او در آن می‌گوید «عصبی» شده و چون «راننده اتوبوس بوده، پشت اتوبوس نشسته است».

او همچنین در این ویدئو که پرسش‌های مصاحبه‌کننده در آن مشخص نیست، افزوده است که قصد «کشتن» مأموران را نداشته است.

در حالی مقام‌های قوه قضائیه بر مجازات «سریع و خارج از نوبت» دراویش گنابادی بازداشت‌شده در درگیری‌های خیابان پاسداران تأکید کرده‌اند، ده‌ها فعال سیاسی و مدنی هفته گذشته در بیانیه‌ای تأکید کردند که اخبار منتشر شده «درباره محاکمه فوری و خارج از نوبت» دراویش بازداشت شده «پیشاپیش اصل استقلال و بی طرفی محکمه را زیر سؤال برده است».

روز دوشنبه ۳۰ بهمن، تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

پیشتر کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه با اشاره به این درگیری‌ها اعلام کرده بود که «منشأ بسیاری از حوادث ناگوار در اعتراض‌های خیابانی، حضور و دخالت نیروهای بسیج در صحنه وقوع حادثه است».

همچنین در حالی که نورعلی تابنده، قطب دروایش گنابادی، هواداران خود را به آرامش دعوت و نمایندگانی برای مذاکره با مقام‌های تعیین کرده، حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به این گروه همچنان ادامه دارد.

تجمع دراویش گنابادی در روز دوشنبه ۳۰ بهمن، ابتدا در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران در اعتراض به بازداشت یکی از دراویش به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شده بود.

حدود دو هفته پیش از آن نیز دراویش گنابادی، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد یک پاسگاه ایست‌ بازرسی در نزدیکی خانه نورعلی تابنده تجمع کرده بودند که آن تجمع با دخالت مأموران امنیتی به خشونت کشیده شده بود.

اقدامات حکومت جمهوری اسلامی علیه این گروه از سال ۸۴ شدت گرفت. در این سال تخریب گسترده حسینیه‌های دراویش گنابادی در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و پس از آن تعداد زیادی از دراویش بازداشت شدند.

کانون مدافعان حقوق بشر سال ۹۳ در نامه‌ای سرگشاده به دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بود که دراویش گنابادی بیش از ۱۵ سال است که با «اذیت و آزارهای مداوم نظیر، زندان، محرومیت از حقوق اجتماعی، تهدید…» مواجه هستند.

بر اساس گزارش‌های ایرنا، تسنیم و دیگر منابع خبری؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG