لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

تلاش هکرها برای منفجر کردن یک تأسیسات پتروشیمی در عربستان سعودی


روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که در ماه اوت سال گذشته میلادی، اواسط تابستان، هکرها تلاش کرده‌اند یکی از تأسیسات پتروشیمی عربستان سعودی را منفجر کنند، ولی این حمله فقط به خاطر عمل نکردن یک کد عقیم مانده است.

مسئولان تحقیق در مورد این حادثه حاضر نشدند هویت گروه‌ها یا افراد مظنون را اعلام کنند ولی تمام کسانی که نیویورک تایمز با آنها مصاحبه کرده در این نکته اتفاق نظر دارند که هدف این حمله به احتمال زیاد ایجاد انفجار بوده که بدون تردید می‌توانست تلفاتی در بر داشته باشد.

طبق گزارش اين روزنامه، وجود یک ویروس در کدهای هکرها، به جای ایجاد انفجار تصادفاً سیستم را خاموش کرده است.

منابع متعددی که روزنامه نیویورک تایمز با آنها گفت‌وگو کرده، می‌گویند این حمله سایبری که می‌تواند نشانه‌ای از وقوع حملات مشابه در سایر نقاط جهان تلقی شود، به احتمال فراوان کار هکرهای مورد حمایت یک حکومت بوده است.

کارشناسان امنیتی به این روزنامه گفته‌اند که دولت های ایران، چین، اسرائیل و آمریکا از توانایی‌های فنی لازم برای حمله‌ای با این ابعاد برخوردارند.

در عین حال چندی پیش وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با «سی‌ان‌بی‌سی»، از ایران به عنوان یکی از کشورهای خطرناک در زمینه حملات سایبری نام برد و مدعی شد که کشورش «مرتباً» از سوی جمهوری اسلامی هدف این نوع حملات قرار گرفته است.

عادل الجبیر در این زمینه یادآور شد که ریاض اقداماتی را برای مقابله با جنگ سایبری ایران آغاز کرده است.

در مورد حمله اخیر، عربستان سعودی که تأسیسات و زیرساخت‌های آن کشور، به طور مرتب هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند، تاکنون اظهار نظری نکرده است.

خبرگزاری فرانسه یادآور شده که در سال ۲۰۱۲ بدافزار موسوم به «شامون» که محتویات دیسک‌های کامپیوترها را پاک می‌کند، به بخش انرژی عربستان سعودی حمله کرد.

آرامکو بزرگترین شرکت نفتی جهان یکی از اهداف این حمله بود که در آن زمان بدترین حمله سایبری به عربستان سعودی تلقی می‌شد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز حمله سایبری ماه اوت ۲۰۱۷، «بسیار خطرناک‌تر» از حمله «شامون» بود و به احتمال زیاد هدف آن ارسال یک پیام سیاسی بوده است. مسئولان تحقیق در مورد این حمله می‌گویند هکرها انگیزه مالی نداشتند.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین از قول مدیران التصنیع، شرکت ملی صنعتی عربستان، و کارشناسان امنیتی شبکه اینترنت می‌نویسد این شرکت نیز در ژانویه ۲۰۱۷ مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

این حمله سخت افزارهای این شرکت را نابود و تمام اطلاعات آنها را پاک کرد و هکرها به جای آن تصویری از آیلان کردی پسر خردسال اهل کردستان سوریه را که در سواحل ترکیه غرق شد، منتشر کردند.

در ماه نوامبر سال گذشته نیز شبکه کامپیوتر ادارات دولتی عربستان سعودی با بدافزار «پاورشل» مورد حمله قرار گرفت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG