لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

در حمله طالبان به یک پایگاه نظامی افغانستان بیش از ۳۰ سرباز کشته شدند


در پی حملات شبانه نیروهای طالبان در ساعات نخستین پنج‌شنبه ۲۱ تیرماه به یک پایگاه ارتش در نزدیکی قندوز، در شمال افغانستان، بیش از ۳۰ نظامی افغان کشته شدند؛ همزمان درگیری‌ها در چند ولایت دیگر نیز شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

این پایگاه در شهرستان «دشت ارچی» واقع شده است که در مرز دو ولایت قندوز و تخار قرار دارد.

سنت‌الله تیموری، سخنگوی والی تخار، به خبرگزاری رویترز گفت که مهاجمان «مقادیر زیادی سلاح و مهمات با خود بردند» و به گفته او، اگر نیروهای کمکی زود نرسند، شهر «خواجه غار» به تصرف شورشیان درمی‌آید.

یک مقام نظامی دیگر هم به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای طالبان به دلیل استفاده از عینک‌های دید در شب توانستند بدون آنکه سربازان متوجه شوند به آنها نزدیک شده و تیراندازی کنند.

مقام‌های رسمی افغانستان هنوز شمار دقیق تلفات این حملات را اعلام نکرده‌اند اما خبرگزاری‌های بین‌المللی شمار نظامیان کشته‌شده را بین ۳۰ تا ۴۰ تن و تعداد زخمی‌ها را حدود ۲۰ نفر برآورد کرده‌اند.

شهر قندوز، مرکز ولایتی به همین نام، که در نزدیکی مرز تاجیکستان واقع شده است یکی از ولایت‌های راهبردی به شمار می‌رود و در سه سال گذشته طالبان دو بار توانست به تصرف این شهر نزدیک شود.

از سوی دیگر ولایت پکتیا، در شرق افغانستان، نیز شامگاه چهارشنبه شاهد درگیری بین نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان طالبان بود.

سردار ولی تبسم، سخنگوی پلیس پکتیا، به رادیو اروپای آزاد گفت که در پی حمله طالبان به یک پایگاه نظامی و حمله تلافی‌جویانه نیروی هوایی در مجموع ۴ مأمور پلیس و بیش از ۵۰ شبه‌نظامی طالبان کشته شدند.

همچنین روز پنج‌شنبه در حمله‌ای جداگانه در ولایت فراه، در غرب افغانستان، چندین مأمور پلیس کشته شدند.

نیروهای طالبان در همین روز برای دومین بار ظرف یک ماه، مدرسه‌ای را در ولایت لوگر در جنوب کابل به آتش کشیدند.

تازه‌ترین حملات طالبان در حالی صورت گرفت که رهبران ناتو روز پنج‌شنبه در بروکسل درباره افغانستان به رایزنی پرداختند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از پایان نشست سران این سازمان گفت که رهبران حاضر در نشست توافق کردند که حضور اعضا در افغانستان «تا زمانی که شرایط نشان از تغییری درخورد داشته باشد» ادامه یابد و کمک‌های مالی اعضا نیز تا سال ۲۰۲۴ تمدید شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و رادیو اروپای آزاد / ج/س.ن
XS
SM
MD
LG