لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۲

سفیر ایران در افغانستان «تماس‌های» جمهوری اسلامی با طالبان را تأیید کرد


محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان
محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان

سفیر ایران در افغانستان ضمن تأیید «تماس» جمهوری اسلامی با گروه طالبان، ادعای مقام‌های افغان دربارهٔ حمله این گروه به استان فراه با هماهنگی جمهوری اسلامی، به دلیل «جنگ آب» بین دو کشور را تکذیب کرد.

محمدرضا بهرامی شامگاه دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: «به صراحت گفته‌ایم که با طالبان تماس داریم و حتی این تماس را تبدیل به ارتباط نکردیم زیرا نخواستیم برای طالبان مشروعیت‌زایی شود».

وی تأکید کرد که هدف از این تماس «تشویق» گروه طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح با دولت افغانستان است و «همه کشورهای منطقه» نیز با در همین رابطه با این گروه تماس دارند.

حکومت ایران زمانی گروه طالبان را یکی از بزرگ‌ترین خطرهای امنیتی برای خود تلقی می‌کرد اما رابطه جمهوری اسلامی ایران با این گروه چند سالی است که ابعاد دیگری به خود گرفته‌است.

در همین حال رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی پیش از این به نقل از «یک منبع مطلع» خبر داده بود که «افزایش ابعاد عملیات مخفی همکاری بین تهران و طالبان افغانستان به رهبری ملا منصور» پس از افزایش تهدیدات حکومت اسلامی (داعش) در افغانستان در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی صورت گرفته‌است.

سال ۹۵ نیز گزارش‌ها دربارهٔ حضور ملا اختر منصور، رهبر کشته‌شده طالبان افغانستان، در ایران خبرساز شد اما وزارت خارجه ایران این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

سفیر ایران در افغانستان همچنین گزارش‌ها دربارهٔ حمله طالبان به استان فراه با هماهنگی جمهوری اسلامی و ارتباط این حمله با «جنگ آب» بین دو کشور را تکذیب کرد.

آقای بهرامی گفت که ایران با استان فراه ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد و ناامنی در این استان بر ایران تأثیرگذار است.

وی تأکید کرد که «بخش زیادی از سیمان مورد نیاز ساخت سد سلما از طریق ایران تأمین شده و پیمانکاری که در ساخت سد با پیمانکار هندی همکاری کرد ایرانی بود».

هفته گذشته صدها جنگجوی طالبان به شهر فَراه حمله کردند که این حمله پس از حملات زمینی نیروهای نظامی افغانستان و کمک هواپیماهای آمریکایی دفع شد.

پس از این حملات طارق‌شاه بهرامی، وزیر دفاع افغانستان، گفته بود که درگیری‌ها در این استان، «جنگ بر سر آب است».

وی تأکید کرده بود که پس از ساخته شدن سدها از جمله سد سَلما در افغانستان حملات به بخش‌های غربی این کشور افزایش یافته و کشورهای منطقه با ناامن‌سازی این ولایت به دنبال رسیدن به اهدافشان هستند.

آصف صدیقی، معاون مجلس علیای شورای ملی افغانستان، نیز به رادیو آزادی، بخش افغان رادیو اروپای آزاد گفته‌است که ایران نمی‌خواهد آب‌های جاری به آن کشور از سوی افغانستان مهار شود و از هر راه ممکن تلاش می‌کند تا در این زمینه مانع ایجاد کند و در ناامنی‌های اخیر در چند ولایت افغانستان نقش دارد.

سد سلما و نیروگاه برق‌آبی آن را که بر روی رودخانه هریرود احداث شده، سال ۹۵ افتتاح شد.

ایران و افغانستان دربارهٔ حق‌آبه رودخانه‌های هیرمند و هریرود اختلاف دارند.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از این گفته بود کابل و تهران در مورد حق‌آبه از رود هیرمند و هریرود به توافق نرسیدند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ایران ناگزیر است دست به اقدام متقابل بزند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، روز ۱۲ تیر ۹۶ در همایش سراسری «مقابله با گرد و غبار» گفته بود که با تأکید بر این که «نمی‌توان در برابر آنچه محیط زیست را تخریب می‌کند، بی‌تفاوت بود»، یادآور شده بود که «احداث سدهای متعدد در افغانستان» در ایران تأثیرگذار است.

این سخنان اعتراض‌هایی را در افغانستان به دنبال داشت و در مقابل علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان، ایران را متهم کرد که با «مدیریت ناسالم منابع آبی» باعث مشکلات زیست‌محیطی ناشی از کمبود آب در ایران و افغانستان شده‌است.

XS
SM
MD
LG