لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۷

مقام‌های افغان از بیرون راندن طالبان از شهر فراه خبر می‌دهند


یکی از خودروهای دولتی که در عملیات طالبان به شهر فراه آسیب دید
یکی از خودروهای دولتی که در عملیات طالبان به شهر فراه آسیب دید

کمتر از ۲۴ ساعت پس از آغاز حملات گسترده طالبان به شهر فراه، مرکز ولایت فراه در غرب افغانستان، مقام‌های محلی صبح چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت از بیرون راندن مهاجمان و بازگشت حالت عادی به شهر خبر دادند.

نیروهای طالبان بامداد سه‌شنبه از چند سو به این شهر حمله کرده و با نیروهای دولتی درگیر شده بودند اما بصیر سالنگی، والی فراه، صبح چهارشنبه از پایان درگیری‌ها در این شهر خبر داد.

آقای سالنگی در گفت‌وگو با بخش افغان رادیو اروپای آزاد/رادیو ازادی شمار تلفات طالبان را حدود سیصد تن اعلام کرد و گفت حدود ۲۵ نیروی دولتی نیز در درگیری‌ها کشته شدند.

به گفته والی فراه، حدود دوهزار تن از اعضای طالبان در حمله به فراه و چند شهر دیگر این ولایت، «با داخل شدن به خانه‌های مردم» تلاش کردند بر این مناطق تسلط یابند اما «با دفاع شجاعانه نیروهای امنیتی و دفاعی»، موفق نشدند «جاهای کلیدی» را تصرف کنند.

آقای سالنگی تأکید کرد که بامداد چهارشنبه «شهر فراه حالت عادی به خود گرفته است».

گروه طالبان با ارسال اطلاعیه‌ای به رسانه‌ها، مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

با این حال از شمار کشته‌ها و مجروحان آمار مختلفی منتشر شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع بیمارستانی فراه گزارش داده است که از آغاز درگیری‌ها ۲۸ جسد و ۶۶ زخمی به بیمارستان انتقال یافتند که بیشتر آنها مأموران امنیتی و بقیه غیرنظامی بوند.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از نیروهای پلیس محلی، شمار تلفات طالبان را حدود دویست تن اعلام کرده است.

مأموریت رزمی نیروهای آمریکا و ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ خاتمه یافت اما پشتیبانی آنها از نیروهای افغان، با نام «حمایت قاطع»، همچنان ادامه دارد.

حساب توئیتری «نیروهای آمریکا در افغانستان» روز سه‌شنبه با انتشار تصویری اعلام کرد که فراه همچنان در کنترل نیروهای امنیتی افغان قرار دارد و جنگنده‌های آمریکایی A-10 نیروهای افغان را در حمله به طالبان پشتیبانی می‌کنند.

همزمان گزارش‌ها از ولایت غزنی، در شرق افغانستان، از حمله طالبان به مناطق مختلف این ولایت حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تا پیش از ظهر چهارشنبه دست‌کم ۲۱ مأمور پلیس در پنج نقطه از این ولایت کشته شدند.

گروه طالبان چندی پیش، از آغاز عملیات بهاره خود علیه نیروهای دولتی افغانستان خبر داد. شهر فَراه نخستین مرکز ولایت بود که پس از این اعلام مورد تهدید جدی قرار گرفت.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد، آسوشیتدپرس، آلمان و رسانه‌های محلی / ج. / پ.پ

XS
SM
MD
LG