لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

برایان هوک: ممنوعیت ورود مقام‌های جمهوری اسلامی به آمریکا را با جدیت اجرا می‌کنیم


برایان هوک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران
برایان هوک، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور ایران

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، می‌گوید دستور اخیر دونالد ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود مقامات ارشد جمهوری اسلامی و بستگان‌شان به خاک آمریکا با جدیت اجرا خواهد شد.

آقای هوک در مصاحبه با بخش فارسی «صدای آمریکا» گفت فرمان رئیس جمهوری آمریکا حاوی این پیام است که سران رژیم جمهوری اسلامی نمی‌توانند از مزایایی استفاده کنند که مردم ایران را از آنها منع کرده و آن مزایا را مضر جلوه داده‌اند.

برایان هوک با ذکر این‌که «قصد داریم این پیام را بفرستیم که این رژیم ریاکار است» گفت: «می‌خواهیم بگوییم که آنها دو استاندارد دارند: یکی برای مردم و دیگری که سختگیرانه نیست برای خودشان. می‌خواهیم نگذاریم استانداردی دوگانه وجود داشته باشد».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حدود دو هفته پیش با امضای ابلاغیه‌ای، ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و بستگان درجه یک آنها را‎ به خاک آمریکا تعلیق و محدود کرد.

آقای ترامپ در این ابلاغیه که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شد، جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم و همچنین زندانی کردن شهروندان آمریکایی متهم کرد و نوشت: اِعمال محدودیت برای ورود مقام‌های ارشد حکومت ایران و وابستگان درجه یک آنها، به عنوان مهاجر یا غیر مهاجر، به آمریکا را در راستای منافع ایالات متحده می‌دانم.

یک روز پس از صدور این ابلاغیه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نشستی خبری گفت: مقام‌های جمهوری اسلامی چهل سال است شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند اما برای زندگی به آمریکا می‌آیند؛ «بسیاری از ایرانیان با این نفاق و دورویی مخالف بودند و رئیس جمهور، ترامپ، دیروز برای پایان دادن به این شرایط اقدام کرد».

ابلاغیه رئیس جمهوری آمریکا در زمانی صادر شد که حسن روحانی و محمدجواد ظریف، رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشتند.

دولت آمریکا پیشتر برای تردد محمدجواد ظریف و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در نیویورک محدودیت‌هایی را اعلام کرده بود که با انتقاد وزیر خارجه ایران روبه‌رو شد.

منابع: بخش فارسی صدای آمریکا، وبسایت کاخ سفید و رادیو فردا /ج/پ.پ
XS
SM
MD
LG