لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

جلسه غیرعلنی مجلس ایران درباره «شرایط منطقه»


در جلسه غیرعلنی مجلس در صبح یکشنبه سه تن از فرماندهان ارشد سپاه حضور داشتند
در جلسه غیرعلنی مجلس در صبح یکشنبه سه تن از فرماندهان ارشد سپاه حضور داشتند

مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه جلسه‌ای غیرعلنی برگزار کرد که به نوشته رسانه‌های ایران، سه فرمانده ارشد سپاه پاسداران در آن حضور داشتند و فرمانده کل سپاه نیز «تحلیلی از شرایط منطقه» را در این جلسه ارائه کرد؛ موضوع افزایش تنش بین ایران و آمریکا در جلسه علنی نیز ادامه یافت و رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: «جنگ نمی‌شود و کسی به ترامپ زنگ نمی‌زند».

پس از جلسه غیرعلنی مجلس بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه، در میان خبرنگاران حاضر شد و حضور فرمانده جدید سپاه در مجلس را صرفاً در راستای «همکاری سپاه با نمایندگان» ذکر کرد.

بهروز نعمتی با اشاره به اینکه در این جلسه حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، «تحلیلی از منطقه» ارائه داد، از قول او گفت: «رفت و آمد آمریکایی‌ها در منطقه چیز جدیدی نیست و همیشه بوده است».

همچنین به گفته سخنگوی هیأت رئیسه، قرار بود اعضای برخی کمیسیون‌ها جلساتی با فرمانده سپاه داشته باشند «ولی ایشان خودشان خواستند در مجلس حضور یابند».

با این حال خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در تحلیلی با عنوان «چرا فرمانده کل سپاه در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد؟» نوشت: او به همراه فرماندهان دو نیروی زمینی و هوافضای سپاه به مجلس رفت «تا پشت‌پرده‌های جنجال‌های تبلیغاتی چند روز اخیر رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی در رابطه با اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس را برای نمایندگان ملت تشریح کند».

تسنیم همچنین با اشاره به اینکه خلیج فارس و تنگه هرمز از سال ۸۶ حوزه سپاه پاسداران محسوب می‌شود، حضور فرماندهان نیروهای زمینی و هوافضای سپاه در جلسه غیرعلنی را نقش این دو نیرو «در دفاع از سواحل خلیج فارس» و «پدافند هوایی از آسمان این منطقه ... و در اختیار داشتن موشک‌های بالیستیک ضدکشتی» ذکر کرد.

از حدود دو هفته پیش که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به «آرایش جنگی دشمن» هشدار داد مقام‌های جمهوری اسلامی بارها این عبارت را تکرار کرده و در عین حال گفته‌اند که «آمریکایی‌ها جرأت اقدام نظامی علیه ما را نخواهند داشت».

در دو هفته اخیر تنش لفظی بین ایران و آمریکا بالا گرفته و کاخ سفید از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های بی-۵۲ به منطقه «برای مقابله با تهدیدات احتمالی ایران» خبر داده است.

یک روز پیش از جلسه غیرعلنی مجلس، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نشریه «صدا» را توقیف کرد. دلیل این توقیف به طور رسمی اعلام نشده اما روی جلد شماره‌ای که توقیف شد، تصویری از یک ناو آمریکایی با تیتر «دوراهی جنگ و صلح» چاپ شده بود.

این روی جلد انتقاد شدید محافظه‌کاران را برانگیخته و خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، با انتشار کاریکاتوری، این روی جلد را «دست‌پخت جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، خواند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز پس از جلسه غیرعلنی یکشنبه به خبرنگاران گفت: «رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها به دنبال جنگ نیستند و فقط فضای روانی جنگ را مطرح می‌کنند».

فلاحت‌پیشه همچنین با تأکید بر اینکه «هیچ‌وقت فردی با ترامپ تماس نخواهد گرفت» گفت: «آمریکایی‌ها در آینده مجبور خواهند شد موضوع مذاکره با ایران را به طور جدی‌تر مطرح کنند و حتما خودشان خواهند دید موضوع ایران با هر کشوری مانند کره شمالی متفاوت خواهد بود».

این نماینده ارشد مجلس دو روز پیش در توئیترش نوشته بود که سرنوشت محتوم ایران و آمریکا «مذاکره» است و دو طرف باید «یک خط اورژانس اضطراری» ایجاد کنند.

پیشنهاد تماس تلفنی بین دو کشور را چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، مطرح کرد و با اشاره به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و با هم بنشینیم. ما می‌توانیم به توافق برسیم».

پیش از رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، دو مقام دیگر جمهوری اسلامی، عباس عراقچی و یدالله جوانی، نیز با پیشنهاد مذاکره یا تماس تلفنی با آمریکا را رد کرده بودند.

از سوی دیگر، پس از پایان جلسه غیرعلنی مجلس، شماری از نمایندگان از جمله علی مطهری، علیرضا رحیمی، مصطفی کواکبیان و حسن بهرام‌نیا، در نطق‌های خود در جلسه علنی به موضوع تنش اخیر پرداختند و کم‌وبیش همه آنها عبارت فرمانده سپاه پاسداران را تکرار کردند که «جنگ نمی‌شود و اینها جنگ روانی است».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای اخیر چندین بار تأکید کرده است واشینگتن به دنبال جنگ با ایران نیست اما هر حمله‌ای توسط ایران یا نیروهای وابسته‌اش با پاسخی «قاطع و سریع» روبه‌رو خواهد شد.

منابع: ایرنا، ایسنا، فارس، تسنیم، خانه ملت، توئیتر و رادیو فردا /ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG