لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

سپاه پاسداران گلوله‌باران مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق را تایید کرد


خبرگزاری‌های فارس و تسنیم مدعی شده‌اند در حملات اخیر سپاه «یگان‌های موشکی، توپخانه و پهپادی» سپاه شرکت داشته‌اند - عکس از آرشیو
خبرگزاری‌های فارس و تسنیم مدعی شده‌اند در حملات اخیر سپاه «یگان‌های موشکی، توپخانه و پهپادی» سپاه شرکت داشته‌اند - عکس از آرشیو

در حالی که خبرگزاری‌ها و منابع محلی از روز چهارشنبه گزارش داده بودند سپاه پاسداران حملاتی توپخانه‌ای را علیه مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق آغاز کرده است، نیروی زمینی سپاه روز جمعه، ۲۱ تیر، این حملات را تایید کرد.

بیانیه نیروی زمینی سپاه پاسداران مدعی شده است که در این حملات «مقرهای فعال و محل استقرار و آموزش گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب» در مناطق حاشیه مرزهای مشترک با ایران «به دقت مورد اصابت قرار گرفته و مراحل عملیات نیز تصویربرداری و مستندسازی شده» و «شمار زیادی از تروریست‌ها» کشته و زخمی شده‌اند.

جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح مخالف خود در استان‌های غربی ایران از جمله احزاب مسلح کرد، با عنوان «گروه‌های تروریستی» و «ضد انقلاب» نام می‌برد.

در دو روز گذشته منابع کردستان عراق از کشته و زخمی شدن چند تن از شهروندان غیرنظامی بر اثر این حملات خبر داده بودند. روز جمعه نیز احسان شلبی، شهردار سیدکان در ۹۰ کیلومتری اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق، به خبرگزاری فرانسه گفت که گلوله‌باران سپاه پاسداران به کشته شدن یک زن غیرنظامی و زخمی شدن دو تن دیگر از اعضای خانواده او منجر شده است.

نیروی زمینی سپاه حملات اخیر را واکنشی به اقدامات «گروهک‌های ضدانقلاب» در روزهای اخیر در دو استان آذربایجان غربی و کردستان خوانده است که به گفته این بیانیه، به کشته شدن حاصل احمدی و دو پاسدار دیگر منجر شد.

رسانه‌های ایران در دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه از درگیری نیروهای سپاه با نیروهای «حزب کردستان» در حوالی «پیرانشهر»، واقع در استان آذربایجان غربی، و «جوانرود»، واقع در استان کرمانشاه، خبر داده و گزارش کرده بودند که در این درگیری‌ها «شماری از تروریست‌ها» و در مجموع چهار نفر از اعضای سپاه با نام‌های حاصل احمدی، ستار پیروتی، امید ملازاده و محمدخان سلیمانی‌نسب کشته شدند.

تلویزیون حکومتی ایران تصاویری از حملات اخیر علیه اقلیم کردستان عراق را منتشر کرده و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران و منابع امنیتی، به تفسیر آن پرداخته و گفته‌اند که این تصاویر نشانگر شرکت «یگان‌های موشکی، توپخانه و پهپادی» سپاه در این حملات و استفاده از «توپخانه لیزری» و «پهپاد موسوم به مهاجر M-6» است.

پیش از این نیز نیروهای نظامی جمهوری اسلامی چندین بار مناطقی در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله قرار داده‌اند؛ این حملات همواره اعتراض مقام‌های رسمی این اقلیم را در پی داشته است.

درگیری‌های اخیر در حالی رخ داده است که هفته گذشته گزارش‌هایی از مذاکرات احزاب کرد با نمایندگان جمهوری اسلامی با میانجی‌گری یک مؤسسه نروژی فعال صلح منتشر شده بود.

در این گزارش‌‌ها از «حزب دمکرات کردستان»، «حزب کومله کردستان»، «حزب کومله زحمتکشان کردستان ایران» و «حزب دمکرات کردستان ایران» به عنوان طرف‌های احتمالی گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ذکر شده بود.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، رسانه‌های عربی، تسنیم، فارس و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG