لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

گزارش رویترز از تلاش شبه‌نظامیان اندونزی برای ساخت «بمب کثیف»


توطئه ساخت «بمب کثیف» در اندونزی ظاهراً پس از حمله پلیس و دستگیری چندین نفر در باندونگ واقع در جاوای غربی کشف و خنثی شده است.
توطئه ساخت «بمب کثیف» در اندونزی ظاهراً پس از حمله پلیس و دستگیری چندین نفر در باندونگ واقع در جاوای غربی کشف و خنثی شده است.

منابع امنیتی به رویترز گفته‌اند که شبه‌نظامیان تندرو در اندونزی، قصد داشتند بمبی آغشته به مواد رادیو اکتیو منفجر کنند. اقدامی که نشان‌دهنده بلندپروازی این گروه‌ها برای ایجاد تخریب در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است.

در عین حال به گزارش رویترز کارشناسان در مورد قابلیت‌های فنی، تجهیزات و بخت موفقیت این گروه‌ها تردید دارند.

منابع مطلع از موضوع می‌گویند که این توطئه پس از حمله پلیس به چندین خانه و دستگیری چندین نفر در باندونگ واقع در جاوای غربی کشف و خنثی شد. پس از این عملیات، پلیس به طرح توطئه‌گران برای انفجار یک بمب «شیمیایی» اشاره کرد ولی هیچ مدرکی در اثبات آن ارائه نداد.

این توطئه در شرایطی کشف می‌شود که اندونزی با موجی از ورود تندروهای اسلام‌گرا که از کشورهای همسایه اخراج شده‌اند روبه‌روست و محاصره شهر ماراوی در جنوب فیلیپین توسط تندروهای وابسته به گروه «خلافت اسلامی» شکست خورده است.

رهبران کشورهای منطقه و کارشناسان معتقدند این حادثه نیروهای اسلام‌گرای تندرو در سراسر منطقه را فعال کرده است.

سه منبع نهادهای ضد تروریستی اندونزی که به شرط افشا نشدن نام آنها در گزارش با خبرگزاری رویترز صحبت کرده‌اند، می‌گویند توطئه‌گران قصد داشتند توریم ۲۳۲، ماده‌ای با غلظیت اندک رادیواکتیو را به اورانیوم ۲۳۳ که مرگبار است تبدیل کنند.

طبق راهنمای منتشرشده توسط گروه‌های اسلام‌گرای تندرو که خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از آن را بررسی کرده است، با ترکیب اورانیوم غنی‌شده، با ماده منفجره دست‌ساز تریاستون تریپواکسید (TATP) می‌توان یک «بمب کثیف» تولید کرد.

اصلاحی که برای بمبی متعارف به کار می‌رود که هنگام انفجار، مواد رادیو اکتیو پخش می‌کند.

به نوشته رویترز یک سخنگوی پلیس اندونزی بدون آنکه چنین توطئه‌ای را برای ساختن بمب رادیو اکتیو تأیید یا تکذیب کند، گفته است که این بمب می‌توانست از بمبی که از مواد منفجره TATP ساخته شده بود و در ماه مه بر اثر انفجار آن سه پلیس در جاکارتا کشته شدند، قوی‌تر باشد.

رویترز به نقل از کارشناسان و با مراجعه به وب‌سایت‌های کارشناسی هسته‌ای می‌نویسد که تبدیل کردن توریم ۲۳۲ به اورانیوم، قاعدتاً به پرتوافکنی شدید که در توان یک رآکتور هسته‌ای است نیاز دارد، ولی در راهنمای گروه‌های تندرو توصیه شده به جای آن از دستگاه عکس‌برداری با اشعه ایکس، و یا ماکروویو استفاده شود.

با این حال کارشناسان معتقدند با دستگاه اشعه ایکس نمی‌توان این روند شیمیایی را انجام داد و استفاده از مایکرویو بسیار خطرناک و کشنده خواهد بود.

یک مقام ارشد مبارزه با تروریسم اندونزی گفته است که سلول مستقر در باندونگ با استفاده از وسایل خانگی متعددی سعی کرده بود توریم را غليظ کند. اما خبرگزاری رویترز ترجیح می‌دهد از «وسایل خانگی» مورد استفاده، نام نبرد.

این منبع اضافه کرده که «آنها سه هفته وقت لازم داشتند، و وقتی پلیس به مخفیگاه آنها حمله کرد فقط یک هفته از این روند گذشته بود».

از هجده ماه پیش تاکنون حملات تروریستی کوچکی در اندونزی روی داده، هر چند پلیس توانسته بسیاری از آنها را مختل و خنثی کند.

کارشناسان تروریسم نگرانند که افزایش فعالیت‌های تروریستی در اندونزی، تحت تأثير حوادث در ماراوی فیلیپین باشد. با وجود گذشت سه ماه از عملیات نیروهای مسلح فیلیپین برای بازپس‌گیری شهر ماراوی از پیکارجویان وابسته به گروه «خلافت اسلامی» آنها هنوز بخشی از این شهر را در کنترل خود دارند.

رایکان آبیدراتا، کارشناس مبارزه با تروریسم به رویترز گفته است که «تندروهای اندونزی توانایی تصرف یک شهر مثل آنچه که در ماراوی فیلیپین روی داد را ندارند؛ ولی تلاش می‌کنند برای جلب خشنودی رهبران خود یک عملیات بزرگ انجام دهند».

انفجار بمبی آغشته به مواد رادیو اکتیو ظاهراً می‌توانست گزینه خوبی باشد؛ ولی آقای آبیدراتا معتقد است سلول مستقر در باندونگ «قابلیت، اطلاعات و تجهیزات لازم برای این کار را نداشته است».

بخش اعظم حملات تروریستی در اندونزی طی دوره اخیر توسط اعضای گروهی وابسته به «خلافت اسلامی» صورت می‌گیرد و کارشناسان معتقدند اکثر حملات مستقیماً توسط اعضای داعش که اهل اندونزی و اکنون در سوریه مستقرند، هدایت می‌شود.

XS
SM
MD
LG