لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۷

رهبر جمهوری اسلامی جانشین فرمانده کل ارتش ایران را تغییر داد


احمدرضا پوردستان (راست) در کنار محمدحسین دادرس، در دیدار فرماندهان ارتش با رهبر جمهوری اسلامی در ۳۰ فروردین ۹۶
احمدرضا پوردستان (راست) در کنار محمدحسین دادرس، در دیدار فرماندهان ارتش با رهبر جمهوری اسلامی در ۳۰ فروردین ۹۶

کمتر از یک سال پس از انتصاب سرتیپ احمدرضا پوردستان به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش ایران، رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه در حکمی این مقام عالی‌رتبه ارتش را از سمت خود کنار گذاشت و سرتیپ محمدحسین دادرس را جایگزین او کرد.

آقای پوردستان که از شهریور ماه ۸۷ فرماندهی نیروی زمینی ارتش را به عهده داشت در آبان ماه سال گذشته و پس از انتقال سرتیپ عبدالرحیم موسوی به ستادکل نیروهای مسلح ایران در آبان ماه ۹۵، جانشین فرمانده کل ارتش شد.

او پس از تغییرات اخیر در فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی، همچنان این سمت را بر عهده داشت، تا اینکه روز یکشنبه ۱۴ آبان، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، سرتیپ محمدحسین دادرس را به عنوان جانشین فرمانده کل این نیرو معرفی کرد.

در حکم انتصاب آقای دادرس به این سمت، تنها از «تلاش‌های» آقای پوردستان قدردانی شده، اما مسئولیت جدیدی به این مقام ارشد پیشین ارتش واگذار نشده است.

محمدحسین دادرس بین سال‌های ۸۴ تا ۸۷ فرماندهی نیروی زمینی ارتش ایران را به عهده داشت و پس از آن، به عنوان معاون هماهنگ‌کننده ارتش معرفی شد.

رهبر جمهوری اسلامی که به عنوان فرمانده کل قوا در ایران، انتصاب مسئولان عالی‌رتبه نظامی را به عهده دارد، روز یکشنبه همچنین دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده ارتش منصوب کرد.

او همچنین در حکم دیگری دریادار حسین خانزادی، معاون طرح و برنامه نیروی دریایی ارتش را به عنوان فرمانده جدید این نیرو معرفی کرد.

بر خلاف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مأموریت‌های خود را به حوزه‌های اطلاعات و نیز امنیت داخلی گسترش داده است، عمده مأموریت‌های ارتش جمهوری اسلامی حراست از مرزهاست و در مواردی همچون بلایای طبیعی هم نیروهای تحت کنترل آن به یاری دیگر گروه‌های امدادرسان می‌آید.

در قانون اساسی ایران «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور» به عهده ارتش گذاشته شده و در مقابل سپاه پاسداران مسئول «نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن» معرفی شده است.

اما سپاه پاسداران هم چون ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای چهارگانه‌ای دارد که مسئولیت‌های مشابهی با مسئولیت‌های ارتش را به عهده دارند و تقسیم کار میان آنها صورت گرفته است. از جمله در حوزه دریایی، بر پایه تقسیم کاری در سال ۱۳۸۰ تعیین شد، مأموریت نیروی دریایی سپاه پاسداران در حوزه خلیج فارس تا تنگه هرمز است و مأموریت نیروی دریایی ارتش در حوزه دریای عمان تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG