لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

باقری: سپاه و ارتش باید در درگیری مستقیم با دشمن باشند


سرلشکر پاسدار محمد باقری (راست)، در مراسم معرفی سرلشکر عبدالرحیم موسوی به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی
سرلشکر پاسدار محمد باقری (راست)، در مراسم معرفی سرلشکر عبدالرحیم موسوی به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید که سپاه پاسداران و ارتش باید «در درگیری مستقیم با دشمن باشند» و «تکیه صرف بر رزمایش کافی نیست».

خبرگزاری فارس روز شنبه، چهارم شهریورماه، گزارش کرد که محمد باقری، رئیس ستاد کل، این درخواست را در مراسم معارفه عبدالرحیم موسوی به عنوان فرمانده کل ارتش مطرح کرده است.

گفت‌وگو با مراد ویسی درباره نقش ارتش ایران از دید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

آقای باقری در این برنامه چنین اظهار نظر کرد که «تکیه صرف به آموزش و رزمایش موجب رشد و تامین نیازهای یک نیرو نمی‌شود.»

این فرمانده ارشد نظامی اضافه کرد که نیرو‌های نظامی «باید درگیری مستقیم در جبهه و مقابله با دشمن» داشته باشند تا آماده شوند.

وی در همین راستا از نیروی ارتش خواست نیرو‌های خود را «باید در مرزها و جبهه‌هایی که انقلاب اسلامی حضور دارد ارتقا» دهد.

این فرمانده نظامی در بخش دیگری از سخنان خود «برای چندمین‌ بار» از فرماندهان ارتش خواست به دنبال «عضویابی و جستجو و یافتن عناصر انقلابی و علاقه‌مند و دارای اصالت معنوی» برای ارتش باشند.

اظهار نظر علنی یکی از بالاترین فرماندهان نظامی از ارتش در مورد حضور مستقیم در «جبهه‌هایی که انقلاب اسلامی» در آنجا حضور دارد و جذب نیرو‌های «انقلابی» در ارتش ایران از جمله اوامری است که پیش از این در تاریخ ارتش کم‌سابقه بوده است.

پیش از این سپاه پاسداران به عنوان مهم‌ترین بازوی نظامی جمهوری اسلامی در بسیاری از ماموریت‌های نظامی خارج از ایران شرکت داشت٬ اما با آغاز درگیری‌ها و ناآرامی‌‌های سوریه٬ گزارش‌های متعددی از حضور نیرو‌های ارتش در این کشور نیز منتشر شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها٬ واحد‌هایی از ارتش به همراه نیرو‌های سپاه و بسیج در سوریه با مخالفان بشار اسد وارد جنگ شده‌اند و تاکنون چندین عضو ارتش نیز در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مراسم معارفه فرمانده جدید ارتش نیز به طور تلویحی خواستار گسترش حضور نیرو‌های ارتش در مناطق دیگری از جهان شده است، مناطقی که وی به عنوان «جبهه‌های انقلاب اسلامی» نام برده است.

در حال حاضر عراق٬ سوریه٬ لبنان٬ فلسطین٬ بحرین و یمن از جمله مناطقی به‌ شمار می‌رود که سپاه پاسداران در آنجا حضور مستقیم یا مؤثر دارد و این درخواست باقری می‌تواند به منزله پیوستن ارتش به سپاه در این مناطق باشد.

برخلاف سپاه پاسداران که مأموریت‌های خود را به حوزه‌های اطلاعات و نیز امنیت داخلی گسترش داده است، عمده مأموریت‌های ارتش حراست از مرزهاست و در مواردی همچون بلایای طبیعی هم نیروهای تحت کنترل آن به یاری دیگر گروه‌های امدادرسان می‌آید.

در قانون اساسی ایران «پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور» به عهده ارتش گذاشته شده و در مقابل سپاه پاسداران مسئول «نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن» معرفی شده است.

اما سپاه پاسداران، همچون ارتش، نیروهای چهارگانه‌ای دارد که مسئولیت‌های مشابهی با مسئولیت‌های ارتش را به عهده دارند و تقسیم کار میان آنها صورت گرفته است.

از جمله در حوزه دریایی، بر پایه تقسیم کاری که در سال ۱۳۸۰ تعیین شد، مأموریت نیروی دریایی سپاه پاسداران در حوزه خلیج فارس تا تنگه هرمز است و مأموریت ارتش در حوزه دریای عمان تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG