لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

اسد: کمک‌های ایران و روسیه، موجب پیروزی‌های بیشتر ارتش سوریه شد


بشار اسد رئیس جمهور سریه
بشار اسد رئیس جمهور سریه

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، روز یکشنبه گفت که کشورش «توطئه غربی‌ها» برای سرنگونی او را خنثی کرده اما ارتش هنوز تا پیروزی نهایی فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بشار اسد روز یکشنبه ۳۰ مرداد در دیدار با ده‌ها تن از دیپلمات‌های سوری که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، با اشاره به حمایت ایران، حزب‌الله و روسیه در جنگ داخلی این کشور گفت: «حمایت مستقیم آنها، در زمینه سیاسی اقتصادی و نظامی، پیروزی‌های بیشتر را در جبهه نبرد ممکن ساخت و موجب کاهش خسارات و بار جنگ شد».

بشار اسد گفت: «در سوریه ما هزینه سنگینی در جنگ دادیم ولی توانستیم طرح غرب را در سوریه و در جهان با شکست مواجه کنیم.»

بشار اسد افزود: «ایران در همه محافل بین‌المللی در کنار ما نبردهای سیاسی انجام داده و با تمام واقع‌گرایی ثابت کرده در تصمیم‌گیری آقای خودش است و به اصولش وفا می‌کند و به تعهداتی که می‌دهد امین و مورد اطمینان است.»

وی افزود: «روسیه نیز همین طور. این کشور بارها از وتو استفاده کرده که در سیاست‌هایش یک سابقه است و روسیه این کار را در دفاع از وحدت و حاکمیت سوریه و در دفاع از منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی انجام داده است. چین نیز همین طور چنین کاری را انجام داده است.»

ایران و متحدانش در زمین و روسیه از هوا ارتش سوریه را در مقابل مخالفان اسد حمایت می‌کنند. این کمک‌ها باعث موفقیت‌های چشمگیر ارتش سوریه در بازپس‌گیری قلمرو وسیعی از دست مخالفان شد.

او اضافه کرد که سوریه از میانجی‌گری روسیه برای رسیدن به توافق‌های آتش‌بس در مناطق مختلف که می‌تواند به هر نقطه‌ای از سوریه گسترش یابد استقبال می‌کند زیرا این توافق‌ها به خونریزی و شورش‌ها پایان می‌دهد و می‌تواند به عفو شورشیان منجر شود.

رئیس‌جمهور سوریه در عین حال به انتقاد از طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد «مناطق امن» پرداخت و گفت: «چنین طرحی فقط به تروریست‌ها یک سرپناه امن می‌دهد».

دولت سوریه به رهبری بشار اسد، همه گروه‌های مخالف خود را تروریست می‌داند و متحدانش از جمله ایران نیز از همین عنوان برای توصیف همه گروه‌های معارض اسد استفاده می‌کنند.

در همین حال آسوشیتدپرس در گزارشی از سخنان بشار اسد، از قول او نوشته است که تا زمانی که کشورهای غربی روابط خود با گروه‌های مخالف دولت سوریه را قطع نکنند با هرگونه همکاری امنیتی برای بازگشایی سفارتخانه‌های آنان در دمشق مخالفت می‌کند.

آقای اسد اضافه کرده: «موقعی که بحث روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به میان آید، سوریه به شرق چشم خواهد دوخت».

سخنان بشار اسد در حالی بیان می‌شود که ارتش سوریه در روزهای اخیر به پیروزی‌هایی در مقابله با شورشیان این کشور دست یافته است و مشاور رییس جمهوری سوریه نیز روز شنبه گفته بود جنگ در این کشور به پایان خود نزدیک است.

خانم بُثَینَه شعبان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان گفت کشورهای خارجی دیگر از شورشیان حمایت نمی‌کنند.

جنگ داخلی سوریه از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده و بین ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار کشته و بیش از ۱۰ میلیون آواره بر جای گذاشته‌ است. پس از اینکه دولت بشار اسد، تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم سال ۲۰۱۱ در درعا را در با خشونت سرکوب کرد، اعتراض‌ها به دیگر شهرهای این کشور نیز کشیده شد که منجر به جدا شدن بخشی از ارتش این کشور شد.

این نیروها در ابتدا «ارتش آزاد سوریه» را تشکیل دادند اما رفته‌رفته گروه‌های تندرو از قبیل داعش و جبهه‌النصره ابتکار عمل را در بخش‌هایی از سوریه به‌دست گرفتند. دولت بشار اسد کشورهای منطقه را متهم به حمایت از این گروه‌ها می‌کند.

در عین حال بشار اسد متهم است که علیه مردم کشور خود مرتکب جنایت جنگی شده، و همچنین در جنگ داخلی علیه آنها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

در همین حال بر پایه گزارش‌های منتشر شده، بر اثر انفجار احتمالی یک خمپاره در نمایشگاه بازرگانی دمشق، روز یکشنبه دستکم شش نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG