لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

ایران، «تسلیح مردم فلسطین» و موشک‌های فجر ۵


نمایش موشک فجر پنج در همایش حزب‌الله لبنان در بیروت در آذر ۹۱
نمایش موشک فجر پنج در همایش حزب‌الله لبنان در بیروت در آذر ۹۱

کاظم صدیقی امام جمعه تهران در خطبه های نماز ۲۴ آذر، خواستار «تسلیح مردم فلسطین» شد؛ نماینده رهبر انقلاب در سپاه پاسداران ایران نیز ۲۳ آذر موشک‌های فجر ۵ در غزه را بخشی از «تدابیر ایران» برای «تغییر صحنه های نبرد» در منطقه نامیده بود.

فراخوان حجت‌الاسلام صدیقی به «تسلیح مردم فلسطین» بخشی از واکنش او به بیانیه ۱۵ آذر دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن اورشلیم، بیت‌المقدس، به عنوان «پایتخت اسرائیل» بود. او گفت «ما اظهارات خطرناک رئیس‌جمهور بحرانی و بحران‌زده، بی‌اصالت و منفور ایالات متحده درباره قدس را محکوم می‌کنیم».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کاظم صدیقی اضافه کرد که «آمریکا قدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب، جعلی، کودک‌کش و بی‌هویت صهیونیستی اعلام کرده است».

خطیب نماز جمعه تهران افزود، «ترامپ واقعاً موجود عجیب و غریبی است... ترامپ شاخ دارد، اما عقل ندارد؛ او علاوه بر اینکه داماد صهیونیست دارد و فرد ابلهی نیز هست و از سیاست چیزی نمی‌فهمد، مصوبه کنگره آمریکا را تصویب کرد در حالی که رؤسای جمهوری قبلی آمریکا با ملاحظه منافع کشورشان، مصوبه کنگره را که خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است عملی نکرده بودند...».

به گفته کاظم صدیقی، «یکی از اهداف شومی که آمریکایی‌ها در طرح‌های خود داشتند، این بود که کشورهای اسلامی را به جنگ داخلی بیندازند تا مسئله فلسطین که اولویت اول جهان اسلام است، به حاشیه رانده شود... آنها داعش را ساختند تا حصار امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کنند اما به این هدف شوم‌شان نرسیدند و باعث شدند که نفوذ سیاسی و عاطفی ایران در منطقه تعمیق یابد که امروز شاهد تشکیل زینبیون، فاطمیون، حیدریون و بسیج هستیم که اینها یک حلقه مستحکم نظامی و دفاعی به وجود آورده‌اند؛ از طریق آنها زوال اسرائیل، نه در مدت طولانی، بلکه انشاءالله به همین زودی قطعی و غیر قابل انکار است».

او همچنین با اشاره به بیانیه پایانی نشست چهارشنبه گذشته سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول، گفت این کشورها باید به میدان بیایند و «به سفارش ابرعرب و ابرمرد مقاومت، سید حسن نصرالله [دبیرکل حزب‌الله لبنان] سفارت‌خانه‌های اسرائیل را تعطیل و سفیران آمریکا را احضار کنند».

کاظم صدیقی در عین حال نگفت که «تسلیح مردم فلسطین» باید چگونه و از سوی چه عوامل و کشورهایی انجام شود. او همچنین از اشاره مستقیم به ایران خودداری کرده است.

یک روز پیش از آن، علی سعیدی نماینده آیت‌الله خامنه ای در سپاه پاسداران ایران گفته بود «اگر موشک‌های فجر پنج نبود، غزه نابود می‌شد».

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام علی سعیدی پنجشنبه ۲۳ آذر در مراسمی در استان سمنان، ضمن تشریح «تدبیرهای جمهوری اسلامی ایران» برای «تغییر صحنه‌های نبرد» در منطقه گفت، «اگر موشک‌های فجر پنج در غزه نبود، این باریکه امروز وضع دیگری داشت و دشمنان مقاومت آن را نابود می‌کردند».

حماس و جهاد اسلامی فلسطین در عملیات تابستان ۲۰۱۴، موشک‌های فجر پنج به سوی شهرهای اسرائیل از جمله اورشلیم، بیت‌المقدس، و تل آویو شلیک می‌کردند، گرچه شلیک موشک‌های فجر پنج به سوی اسرائیل پیشتر از سال ۲۰۱۲ آغاز شده بودند.

با این حال این نخستین بار است که مقامی در ایران در سطح نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران وجود موشک‌های فجر پنج در باریکه غزه را «بخشی از تدبیرهای جمهوری اسلامی ایران» برای «تغییر صحنه نبرد» در برابر «دشمنان» توصیف می‌کند.

این در حالی است که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس ایران، سال ۲۰۱۲ که نخستین موشک‌های فجر ۵ از سوی حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل شلیک شد، تحویل این موشک‌ها از سوی ایران به نیروهای فلسطینی را «تکذیب» کرده بود.

پس از مرگ احمد الجعبری فرمانده شاخه نظامی حماس که در پاییز 2012 توسط اسرائیل کشته شد، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های اسرائیل و نیز بعضاً در رسانه‌های فلسطینی حاکی از آن بود که او در تحول طرح‌های راکتی حماس و ارتقای راکت‌های ساخته شده درغزه و بهبود برد آن، و ساخت فجر ۵ نقش مهم داشته است.

اظهارات تازه حجت‌الاسلام علی سعیدی در خصوص «تدابیر» ایران برای «تغییر صحنه‌های نبرد» در منطقه، و همچنین فراخوان اخیر امام جمعه تهران به لزوم «تسلیح مردم فلسطین»، چند روز بعد از گفت‌وگوهای تلفنی رئیس‌جمهور ایران و فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران با مسئولان سیاسی و نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین مطرح شده است.

حسن روحانی دوشنبه در تماس تلفنی با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، به او گفته بود که ایران به «ایستادگی در کنار ملت فلسطین» ادامه می‌دهد. همزمان در آن روز، قاسم سلیمانی در گفت‌وگوهای تلفنی با فرماندهان شاخه‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین بر ادامه «حمایت ایران از آرمان‌های قدس» تأکید کرد.

این تماس‌ها بعد از بیانیه آمریکا در زمینه به رسمیت شناختن اورشلیم «به عنوان پایتخت اسرائیل» و درخواست حماس از فلسطینیان برای آغاز «انتفاضه جدید» صورت گرفت.

مناسبات نزدیک ایران با جهاد اسلامی فلسطین و همچنین سفرهای متعدد رمضان عبدالله شلح دبیرکل این سازمان به ایران در سال‌های جنگ داخلی سوریه نیز کماکان ادامه یافت. همچنین روابط ایران با حماس که بر سر دوری حماس از مداخله در جنگ داخلی سوریه به سود حکومت بشار اسد سرد شده بود، به تازگی دوباره، و به تأیید هر دو طرف، گرم شده است.

ایران از اساس وجود اسرائیل را قبول ندارد و معتقد به «زوال اسرائیل» بوده است؛ ایران در میان فلسطینیان نیز با گروه‌های «جبهه مقاومت» بویژه حماس و جهاد اسلامی فلسطین نزدیک‌ترین روابط را در سه دهه گذشته داشته و بر لزوم تشکیل کشور فلسطین از «نهر تا بحر» تأکید دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دو سخنرانی در سال ۲۰۱۴ و نیز در دیدار آن سال با رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین بر «لزوم مسلح کردن کرانه باختری» نیز به منظور «دفع شرارت‌های صهیونیست‌ها» تأکید کرده بود.

رهبر ایران شش سال پیش نیز در خطبه نماز جمعه گفته بود «جمهوری اسلامی ایران از هر ملت و گروهی که با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، پشتیبانی و حمایت خواهد کرد».

این سخنان در بخش «۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره موضع جمهوری اسلامی نسبت به اسرائیل» در وب‌سایت رسمی به عنوان «مهم‌ترین و به یادماندنی‌ترین جمله رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۰» هنوز دیده می‌شود.

XS
SM
MD
LG