لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۱

ادعای جانشین فرمانده ارتش ایران در مورد بمباران مواضع داعش در سال ۹۳


آقای پوردستان در یک برنامه تلویزیونی گفته است که در سال ۹۳ خود با بالگرد ضمن ورود به خاک عراق «تا نزدیکی سعدیه و جلولا» پیش رفته است.
آقای پوردستان در یک برنامه تلویزیونی گفته است که در سال ۹۳ خود با بالگرد ضمن ورود به خاک عراق «تا نزدیکی سعدیه و جلولا» پیش رفته است.

احمدرضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش ایران، اعلام کرد که هواپیماهای این نیرو، سال ۹۳ مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، را در حدود ۴۰ کیلومتری مرز ایران بمباران کرده‌اند اما این خبر در آن زمان اعلام نشده است.

شبه‌نظامیان داعش خرداد سال ۹۳ با تصرف شهرهای جلولا و السعدیه در استان دیاله عراق تا ۴۱ کیلومتری مرز خسروی و خاک ایران پیشروی کردند.

چند ماه پس از آن احمدرضا پوردستان که در آن زمان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران بود، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به این گروه هشدار داده که اگر به ۴۰ کیلومتری مرزهای ایران نزدیک شود، با حمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.

آقای پوردستان شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ شهریور، در یک برنامه تلویزیونی گفت که در آن زمان خود با بالگرد به داخل خاک عراق رفته و «تا نزدیکی سعدیه و جلولا» پیش رفته است.

به گفته این فرمانده ارتش، فرماندهان ارتش «حتی تا رده فرماده گروهان و فرمانده دسته» با هماهنگی مرزبانی عراق وارد خاک این کشور شده و محدوده ۴۰ کیلومتری را تعیین کرده‌اند که در صورت عبور نیروهای حکومت اسلامی از آن محدوده گلوله‌باران شوند.

او اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش ایران نیز برخی از مواضع گروه حکومت اسلامی که قبل از این ۴۰ کیلومتر بوده را بمباران کرده اما این خبر درآن زمان منتشر نشده است.

پس از این رویداد نیز تعداد دیگری از مقام‌های جمهوری اسلامی با تعیین «خط قرمز» ۴۰ کیلومتری برای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در همه مرزهای ایران هشدار دادند که اگر نیروهای این گروه از این محدوده عبور کنند به آنان حمله خواهد شد.

سپاه پاسداران، روز ۲۸ خرداد امسال اعلام کرد که در واکنش به حملات گروه حکومت اسلامی، داعش، به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی یک مقر آن گروه در منطقه دیرالزور در شرق سوریه را با موشک‌های میان‌برد زمین به زمین مورد حمله قرار داده است.

در حملات ۱۷ خرداد تهران، ۱۷ تن کشته و بیش از ۵۰ تن زخمی شدند.

پس از آن، مقام‌های امنیتی و قضایی ایران اعلام کردند که ده‌ها تن را در استان‌های البرز، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه و کردستان دستگیر کرده‌اند.

در این ارتباط، روز شنبه سوم تیرماه و پس از شنیده شدن صدای تیراندازی در فرودگاه مهرآباد، محسن همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران، اعلام کرد که مانور «مقابله با اقدامات تروریستی» در سالن چهار این فرودگاه برگزار شده است.

سه روز پس از آن، رسانه‌های ایران از کشته شدن مهدی یزدی، مأمور حفاظت فرودگاه، در جریان این «مانور» خبر دادند و روابط عمومی فرماندهی حفاظت سپاه پاسداران نیز آن را تأیید کرد.

گروه حکومت اسلامی اخیراً نیز در یک ویدئوی تازه، تهدید کرده است که در ایران حملات جدیدی انجام خواهد داد.

نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی

جانشین فرمانده کل ارتش در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت که وزارت اطلاعات ایران سال ۸۸ از نیروی هوایی ارتش خواسته بود که هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی را در ایران بر زمین بنشاند و ۱۷ هواپیما و دو هواپیمای سوخت‌رسان برای انجام این مأموریت پرواز کرده‌اند.

او گفت که این هواپیما در نهایت پس از تیراندازی از سوی هواپیماهای ایرانی در بندرعباس بر زمین نشسته است.

اسفند سال گذشته گفته‌های حسین نجات، جانشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، درباره نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی، واکنش وزارت اطلاعات را به دنبال داشت.

او گفته بود که در جریان دستگیری عبدالمالک ریگی یک «نیروی اطلاعات سپاه در کنار وی نشسته بود».

پس از آن وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی «منحصراً» توسط واین وزارتخانه انجام شده است.

مقام‌های امنیتی ایران سال ۸۸ اعلام کرده بودند که عبدالمالک ریگی، رهبر گروه شبه‌نظامی موسوم به جندالله، با پروازی از دوبی عازم بیشکک در قرقیزستان بوده که با وادار کردن هواپیما به فرود، او را دستگیر کرده‌اند.

رهبر گروه جندالله در نهایت در سال ۸۹ اعدام شد، گرچه بعدتر علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات این اقدام را «عجولانه» ارزیابی کرد.

ایران گروه شبه‌نظامی جندالله را که در برخی انفجارها و گروگان‌گیری‌ها در استان مرزی سیستان و بلوچستان دست داشته، «تروریستی» می‌دانست اما این گروه ادعا داشت که برای احقاق حقوق اقلیت سنی مذهب این استان، دست به کار مبارزه مسلحانه با جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG