لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

هشت تن از افرادی «که در حمله به مجلس همکاری داشتند» اعدام شدند


رسانه‌های ایران به نقل از دادسرای تهران خبر دادند که حکم اعدام هشت تن از کسانی که در حمله سال گذشته به ساختمان مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی «با عوامل اصلی همکاری داشتند» اجرا شده است.

در اطلاعیه «دادسرای عمومی و انقلاب تهران» که شنبه، ۱۶ تیرماه، در رسانه‌های ایران بازتاب یافت اشاره‌ای به زمان اجرای این حکم نشده، اما خبر ارسال حکم آنها «برای اجرا» روز جمعه منتشر شده بود.

همچنین اسامی اعدام‌شدگان سلیمان مظفری، اسماعیل صوفی، رحمان بهروز، ماجد مرتضایی، سیروس عزیزی، ایوب اسمعیلی، خسرو رمضانی و عثمان بهروز ذکر شده است.

اطلاعیه دادسرای تهران در تشریح همکاری این هشت تن به مواردی از قبیل پیدا شدن گوشی تلفن یکی از مهاجمان تهران در خانه یکی از متهمان، بدرقه تیم مهاجمان در کرمانشاه، همکاری در جابه‌جایی و کمک به اسکان مهاجمان، و همچنین خرید یا نگهداری مهمات جنگی اشاره کرده است.

حکم اعدام این افراد را یک روز پیشتر رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران اعلام کرده و جرم آنها را «معاونت در بغی» ذکر کرده بود.

۱۷ خرداد سال ۹۶ دو حمله مسلحانه به ساختمان مجلس شورای اسلامی و مقبره آیت‌الله روح‌الله خمینی صورت گرفت که ۱۷ کشته برجای گذاشت و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، پنج تن از مهاجمان نیز در انفجارهای انتحاری یا در درگیری با مأموران امنیتی کشته شدند.

گروه داعش مسئولیت این دو حمله را برعهده گرفت.

پیش از این، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پنج مهاجمی را که در روز حمله کشته شدند با اسامی سریاس، ابوجهاد، رامین، قیوم و فریدون معرفی کرده بود، اما در اطلاعیه دادگستری تهران به نام کامل سریاس صادقی و قیوم حق‌پناه اشاره شده است.

از سوی دیگر با وجودی که شمار قربانیان حملات سال گذشته تهران ۱۷ کشته اعلام شده بود، دادسرای تهران از ۱۸ کشته و حدود ۴۰ زخمی یاد کرده است.

پرونده حملات تهران ۲۶ متهم دارد و دادگاه ۸ فرد اعدام‌شده حدود دو ماه پیش برگزار شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، دادگاه ۱۸ متهم دیگر این پرونده در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.

در طول سال‌های اخیر، به ویژه پس از حملات سال گذشته تهران، مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی بارها بدون اشاره به جزئیات از دستگیری شماری از افراد مظنون به ارتباط با داعش در مناطق مختلف ایران خبر داده‌اند.

منابع: خبرگزاری های میزان، فارس و رادیوفردا/ ج./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG