لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

متهم ردیف اول پرونده حملات تهران: ماهی ۵۰ دلار از داعش حقوق می‌گرفتم


متهم ردیف اول پرونده حمله به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی در خرداد ۹۶ که به وارد کردن سه نفر از مهاجمان این حملات به خاک ایران متهم شده، در دادگاه علنی گفت که پس از آموزش تئوریک و نظامی در عراق٬ ماهی «۵۰ دلار» از داعش حقوق می‌گرفته است.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، میزان٬ هویت این متهم را «س.م.» معرفی کرده و نوشته است که علاوه بر او، هفت متهم دیگری که روز گذشته٬ کیفرخواست آنها قرائت شده بود٬ همراه با وکلای مدافع خود در دادگاه حضور داشتند.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات هشت متهم حمله به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی در ۱۷ خرداد ماه ۹۶، در حالی امروز علنی برگزار شد که روز شنبه هشتم اردیبهشت، پس از نخستین جلسه٬ اعلام شده بود جلسات بعدی٬ غیرعلنی خواهد بود.

خبرگزاری فارس پس از برگزاری جلسه اول٬ نوشته بود که با نظر ابوالقاسم صلواتی٬ رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و قاضی این دادگاه٬ از روز یکشنبه٬ جلسات رسیدگی به پرونده این افراد به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

این پرونده به گفته قاضی دادگاه ۲۶ متهم دارد و در نخستین جلسه دادگاه اعلام شد که هشت متهم اصلی این پرونده بین روزهای ۱۷ خرداد تا سوم تیر ۹۶ بازداشت شده‌اند.

ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران روز ۱۷ خرداد ۹۶ هدف دو حمله همزمان قرار گرفتند که ساعاتی بعد گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آنها را بر عهده گرفت. در این حمله ۱۷ تن کشته و بیش از ۵۰ تن نیز زخمی شدند.

به دنبال این حمله٬ مقام‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از بازداشت ده‌ها تن از افراد مظنون به ارتباط با گروه داعش در مناطق مختلف ایران خبر دادند.

نماینده دادستان نیز در نخستین جلسه دادگاه اعلام کرد که چهار نفر از اعضای این گروه در عراق بوده و در بهمن ۹۵ به ایران وارد شده بودند. بر اساس اظهارات نماینده دادستان، سه نفر از این افراد به همراه دو نفر دیگر به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی حمله کرده‌اند.

«حضور در گروه داعش»، «قاچاق مهمات و اسلحه جنگی»، «جعل سند و شناسنامه» و«حمل و نگهداری سلاح جنگی» از جمله اتهام‌های مطرح شده درباره این هشت نفر است و آنان به «افساد فی الارض» نیز متهم شده‌اند که می‌تواند برایشان حکم اعدام را به دنبال داشته باشد.

در جلسه روز یکشنبه دادگاه، «س.م.» متهم ردیف اول این پرونده، گفته است که «سابقه کیفری» نداشته و «داماد خواهرش» او را با گروه داعش مرتبط کرده بود.

او اضافه کرده که پس از سه روز پیوستن به این گروه، قصد داشته به ایران بازگردد و از سوریه «فرار» کند که او را «کنار یک جنازه دار زده بردند و گفتند هر کس از ما جدا شود خود و خانواده‌اش را نابود می‌کنیم».

این متهم گفته که «یک‌بار به صورت غیر‌قانونی٬ به مدت ۲۵ روز به افغانستان» رفته که به گفته قاضی صلواتی٬ در آنجا «آموزش نظامی» دیده بود.

«س‌.‌م» همچنین افزوده است که پس از آن، به منظور بازگرداندن داماد خواهرش به سوریه رفته و در حویجه عراق٬ «۲۰ روز» آموزش تئوریک و بعد از آن آموزش نظامی و «یک هفته» آموزش کار با کلاشنیکف دیده است.

آن‌طور که در گزارش میزان به نقل از این متهم آمده، او بعد از اتمام آموزش و «مسلح» شدن٬ «ماهی ۵۰ دلار» از گروه داعش حقوق می‌گرفته است. این متهم با این حال «بیعت» کردن خود با گروه دولت اسلامی را رد کرده است.

در جلسه روز یکشنبه، قاضی دادگاه ابوالقاسم صلواتی٬ مدعی شد که این متهم با نام «ابو انصار» در «جبهه‌های کرکوک» حضور داشته٬ «سه تروریست تا بن دندان مسلح» را «از داعش تحویل گرفته» و به ایران آورده است.

همچنین در حالی که متهم علت تماس برقرار نکردن با خانواده خود هنگام ورود به ایران را «نداشتن موبایل» عنوان کرده، قاضی دادگاه این ادعا را رد کرده و می‌گوید «تشکیلات» به او اجازه برقراری تماس نداده بود.

در اظهارات «س‌.‌م» همچنین آمده که به وی گفته بودند تنها باید «نظامی‌ها را بکشی» و تنها به دلیل «قانون» گروه داعش٬ کمربند انفجاری به خود بسته بود.

متهم ردیف اول این پرونده همچنین در پاسخ به سؤال قاضی که پس از جدا شدن تیم «ترور» از او به منظور انجام عملیات٬ چرا آنها را لو نداده٬ نیز گفته است که فکر می‌کرده آنها به «عراق» بازمی‌گردند.

پس از حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه آیت‌الله خمینی٬ وزارت اطلاعات ایران بدون اشاره به نام خانوادگی، نام مهاجمان کشته شده در این حملات را رامین، قیوم، فریدون، ابوجهاد و سریاس اعلام کرده بود.

منابع امنیتی ایران همچنین از دستگیری یک زن ایرانی خبر داده بودند که به گفته آنها نقش «هدایت» عاملان حمله به آرامگاه آیت الله خمینی را به عهده داشته است. با این حال٬ پس از دیگر به نام و وضعیت وی٬ اشاره‌ای نشد.

در گزارش منتشر شده در خبرگزاری میزان نام اختصاری برخی از متهمان این پرونده «س. م.» متهم ردیف اول، «ر. ب.» متهم ردیف دوم، «م. م» متهم ردیف چهارم، «س. ع.» متهم ردیف پنجم و «ع. ب.» متهم ردیف هشتم اعلام شده است.

در واکنش به حمله تهران، سپاه پاسداران روز ۲۸ خرداد ۹۶ اعلام کرد که به تلافی حملات تهران یکی از مراکز گروه حکومت اسلامی در دیرالزور سوریه را هدف موشک‌های خود قرار داده است.

شمار موشک‌های شلیک‌شده شش فروند اعلام شد و سپاه پاسداران این عملیات را «موفقیت‌آمیز» دانست، گرچه روزنامه هاآرتص به نقل از مقام‌های نظامی اسرائیل نوشت که از مجموع موشک‌های شلیک شده تنها دو موشک به اهداف مورد نظر اصابت کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری میزان٬ فارس و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG