لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

صادرات گاز مایع ایران به بالاترین حد در سال جاری رسید


صادرات گاز مایع از نوع «ال‌پی‌جی» ایران در ماه ژوئیه به ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ تن رسید که بالاترین حد تاکنون در سال جاری بوده است و نسبت به صادرات در ماه ژوئن (۲۷۴ هزار تن) افزایشی ۳۹ درصدی نشان می‌دهد.

بالاترین میزان صادرات ال‌پی‌جی ایران پیش از این در ماه ژانویه اتفاق افتاده بود که بالغ بر ۳۶۰ هزار تن شد. ال پی جی شامل گاز پروپان و بوتان می‌شود که عمدتاً از چاه‌های نفتی تولید می‌شوند.

اهمیت صادرات گاز مایع ایران در این نکته است که این ماده خام نفتی سهمی چشمگیر در درآمدهای صادراتی ایران دارد.

ایران صادرات ال‌پی‌جی را در لیست کالاهای غیرنفتی قرار می‌دهد و بنا به آمارهای رسمی گمرک، ایران در سال گذشته خورشیدی حدود ۲ میلیارد دلار صادرات بوتان و پروپان داشته است که سهمی ۴٫۵ درصدی در کل صادرات غر نفتی ایران داشته است. این رقم قبل از تحریم‌های غرب حدود ۳٫۵ میلیارد دلار بود. البته قیمت‌های جهانی نفت نیز از نیمه سال ۲۰۱۴ تا کنون افت شدیدی داشته است.

به گزارش نشریه پلاتس، ایران در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه کلاً ۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تن ال‌پی‌جی صادر کرد، که از این میزان ۹۶۸ هزار تن به چین ارسال شد و تعدادی محموله نیز به اندونزی صادر شد.

صادرات به اندونزی در پی توافق ماه مه سال گذشته بین شرکت دولتی پرتامینا اندونزی و شرکت ملی نفت ایران برای تحویل ۶۰۰ هزار تن ال‌پی‌جی در قالب ۱۴ محموله طی ۲۰۱۷–۲۰۱۶ صورت گرفت.

طبق این قرارداد، نخستین محموله به میزان ۴۴ هزار تن اکتبر گذشته به پرتامینا تحویل داده شد. پس از آن، یک محموله در ماه نوامبر، یک محموله در دسامبر، یک محموله در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه، یک محموله در مارس، و یک محموله در می به این شرکت تحویل داده شده است. همه محموله‌ها در بندر عسلویه ایران بارگیری شده‌اند.

پرتامینا آخرین محموله‌ها را در ژوئن و ژوئیه تحویل گرفته است.

چین دیگر مقصد محموله‌های ال پی جی ایران است که مشتری حدود نیمی از گاز مایع صادراتی ایران است.

همچنین، شرکت تایلندی سیام گاز از خریداران فعال ال‌پی‌جی ایران است. این شرکت یک پایانه در جنوب چین دارد. در سال جاری، سیام‌گاز تاکنون ۳۵۲ هزار تن ال پی جی در قالب ۸ محموله از ایران وارد کرده است.

شرکت پتروشیمی تریلیانس شرکت جوو انرژی، شرکت حمل و نقل نفتی بندری عرب Transport) و شرکت سینوکم نیز در سال جاری از ایران ال‌پی‌جی وارد کرده‌اند.

به گفته منابع تجاری، ال‌پی‌جی ایران کمبود موجود در بازار آسیا ناشی از عدم عرضه توسط آمریکا یا دیگر تولیدکنندگان در خاور میانه را جبران می‌کند.

XS
SM
MD
LG