لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

افزایش صادرات نفت و گاز ایران به ترکیه


خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه
خطوط انتقال گاز ایران به ترکیه

تازه‌ترین گزارش رسمی ترکیه از وضعیت انرژی این کشور حاکی از آن است که واردات نفت و گاز از ایران را به‌شدت افزایش داده است.

ترکیه در ماه آوریل، واردات روزانه نفت از ایران را نسبت به آوریل سال گذشته سه‌برابر افزایش داده و به حدود ۳۰۰ هزار بشکه رسانده است.

به‌گزارش اداره تنظیم بازار انرژی ترکیه، این کشور در مجموع طی چهار ماه سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را به حدود ۲۲۶ هزار بشکه در روز رسانده که نسبت به دور مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش نشان می‌دهد.

ترکیه در ۱۲ ماه سال گذشته روزانه ۱۳۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت.

تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه سال ۲۰۱۶ متوقف شد و راه برای ترکیه جهت افزایش خرید نفت از ایران باز شد.

این کشور در سال ۲۰۱۱ (قبل از تحریم‌های غرب) روزانه ۱۸۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

آمارهای گازی ترکیه نیز نشان می‌دهد که ماه آوریل خرید گاز از ایران را ۲۵ درصد افزایش داده است. طی چهار ماه سال جاری نیز واردات گاز ترکیه از ایران در مجموع ۱۴ درصد افزایش یافته و به بیش از ۳٫۲ میلیارد متر مکعب رسیده است.

گزارش‌های بین‌المللی نیز حاکی است که ایران در بهار سال جاری، صادرات نفت به اروپا، شامل ترکیه، را به‌شدت افزایش داده است.

بر اساس گزارش ماه ژوئن رویترز، ایران در ماه مه روزانه حدود ۱٫۱ میلیون بشکه صادرات نفت به اروپا داشته است. اروپا قبل از تحریم‌ها مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران بود. ایران از قبل از تحریم‌ها روزانه ۲٫۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشت.

با این حال، ترکیه در ماه آوریل نیز واردات برق از ایران نداشت. ترکیه آوریل سال گذشته واردات برق از ایران را کلا متوقف کرد.

بر اساس آمارهای رسمی ایران، ترکیه با خرید ۲٫۳ میلیارد کیلووات ساعت برق، مشتری بیش از ۲۲ درصد از کل صادرات برق ایران در سال ۹۳ بود. ایران در سال ۹۳ حدود ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت صادرات برق به کشورهای همسایه داشت.

XS
SM
MD
LG