لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

تورم آذرماه به هشت درصد افزایش یافت


مرکز آمار ایران تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری را ۸ درصد اعلام کرده و می‌گوید که تورم نقطه به نقطه نیز به ۸.۹ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه عبارت از اختلاف قیمت‌ها طی ماه گذشته نسبت به آذرماه سال گذشته است.

بر اساس گزارشی که در سایت رسمی مرکز آمار ایران منتشر شده، میزان تورم در کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات نسبت به دیگر کالاها بسیار بیشتر بوده است.

این گزارش می‌افزاید که تورم در شاخص گروه عمده کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه نسبت به دور مشابه سال قبل آن حدود ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است، اما این رقم برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات تنها ۶.۴ درصد بوده است.

جزئیات آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که قیمت کالاهایی مانند گوشت قرمز، خوراکی‌ها، میوه و خصوصاً سبزیجات طی این دوره افزایش چشمگیر داشته است.

در میان کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز بیشترین افزایش قیمت در کالاهایی مانند آب، برق و سوخت بوده که بالای ۱۳ درصد رشد داشته است. در دومین جایگاه، آموزش قرار دارد که هزینه های آن نزدیک ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

قیمت مسکن و اجاره بها نیز در این مدت ۵.۳ درصد رشد یافته است.

البته تورم مناطق روستایی در دوره یاد شده بیشتر از تورم شهری بوده است.

اگرچه تورم ۱۲ ماه منتهی به آذرماه افزایش نشان می‌دهد، اما از شتاب افزایش تورم نسبت به آمارهای دو ماه قبل آن کاسته شده است. میزان رشد تورم در آبان و مهرماه به ترتیب ۱ درصد و ۱.۳ درصد بود، در حالی که این رقم در ماه گذشته ۰.۷ درصد است.

دولت حسن روحانی توانست بعد از ماه‌ها تلاش، تورم حدود ۴۰ درصدی اواخر ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد را در خرداد ماه سال گذشته تک رقمی کند، حتی در اواخر سال گذشته به زیر ۷ درصد بکشاند. اما دوباره تورم افزایش یافته و انتظار می‌رود طی سال آینده دوباره دو رقمی شود.

بر اساس ارزیابی سازمان ملل، صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای بین‌المللی، تورم سال آینده ایران قرار است به نزدیک ۱۱ درصد اوج بگیرد، اما سال ۲۰۱۹ شتاب رشد تورم مقداری کاهش یافته و به ۱۰.۲ درصد خواهد رسید.

کاهش تورم به معنی کاهش قیمت کالاها نیست، بلکه حاکی از کند شدن آهنگ رشد قیمت‌ها است.

با استفاده از گزارش تفصیلی مرکز آمار ایران؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG