لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

دستگاه قضایی ایران اتهام جدید نازنین زاغری را «امنیتی» خواند


دختر خردسال خانم زاغری در دو سال گذشته در تهران نگهداری شده است
دختر خردسال خانم زاغری در دو سال گذشته در تهران نگهداری شده است

در ادامه اظهارات ضد و نقیض درباره «اتهام جدید» نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی زندانی در تهران، یک مقام قضایی جمهوری اسلامی روز شنبه پنجم خرداد اعلام کرد اتهام جدید خانم زاغری «امنیتی است» و هنوز «وقت رسیدگی تعیین نشده است».

موسی غضنفرآبادی، رئیس دادگاه انقلاب، روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت که اتهام نازنین زاغری «در پرونده جدیدی که برای او تشکیل شده امنیتی است» و دادگاه او «پس از معرفی وکیل» تشکیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم، این مقام قضایی حاضر نشد درباره ماهیت اتهام جدید خانم زاغری جزئیاتی ارائه کند.

هفته گذشته ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری، اعلام کرد که همسرش را روز ۲۹ اردیبهشت به دادگاه برده و قاضی ابوالقاسم صلواتی اتهام جدیدی مبنی بر «تبلیغ علیه نظام» به او تفهیم کرده است.

با این حال خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، پس از انتشار اظهارات آقای رتکلیف گزارش داد که نازنین زاغری به دادگاه منتقل شده اما چون گفته است که «به وکیل نیاز دارد» تفهیم اتهام ، دادگاه نیز تا حضور وکیل نازنین زاغری، وقت تجدید صادر می‌کند».

پس از آن غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران، به خبرگزاری مهر گفت که دادگاه جدید این شهروند ایرانی‌بریتانیایی طی چند هفته آینده برگزار خواهد شد.

نازنین زاغری که برای مؤسسه خیریه تامسون‌رویترز فعالیت می‌کرد، در فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران بازداشت شد و پس از متهم شدن به جرائمی از جمله «مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با براندازی نرم» به پنج سال زندان محکوم شد.

خانم زاغری دو سال گذشته را در زندان به سر برده و دختر سه ساله او در این مدت بدون آنکه اجازه یابد به پدرش در لندن ملحق شود، نزد خانواده زاغری نگهداری شده است.

برخی فعالان سیاسی و همچنین نهادهای حقوق بشری بارها ایران را متهم کرده‌اند که با بازداشت و آزار شهروندان دوتابعیتی، از آنها به عنوان گروگان برای برآورده شدن خواسته‌های خود از دیگر کشورها استفاده می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته هنگام ارائه راهبردهای جدید دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی به دوتابعیتی‌های زندانی در ایران نیز اشاره کرد و خواستار آزادی آنها شد.

برآورد می‌شود تنها در چند سال گذشته حدود سی شهروند دوتابعیتی در ایران با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده یا بازداشت و زندانی شده‌اند.

در طول دو سالی که از بازداشت و محکومیت نازنین زاغری در ایران می‌گذرد، بریتانیا بارها خواستار آزادی او شده و بوریس جانسون، وزیر خارجه این کشور نیز در سفر چند ماه پیش خود به تهران، خواستار آزادی خانم زاغری به دلایل بشردوستانه شده بود.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، مهر، رویترز و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG