لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

بعیدی‌نژاد: موضوع آزادی نازنین زاغری در حال بررسی است


حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، روز جمعه ۲۴ فروردین خبر داد که موضوع آزادی نازنین زاغری به دلایل انسان‌دوستانه در قوه قضائیه در حال بررسی است.

آقای بعیدی‌نژاد این مطلب را جمعه شب در گفت‌وگو با برنامه «نیوزنایت»، از برنامه‌های داخلی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، بیان کرد.

سفیر ایران در لندن در پاسخ به پرسش مجری در خصوص آزادی نازنین زاغری گفت که هر گونه تغییر در حکم یا آزادی وی منوط به تصمیم قوه قضائیه است. او افزود که «وزارت امور خارجه ایران درخواست‌های مبنی بر امکان آزادی خانم زاغری به‌دلایل انسان‌دوستانه را با توجه به آنکه وی فرزند کوچکی هم دارد به قوه قضائیه منعکس نموده‌است و موضوع در حال بررسی است.»

آقای بعیدی‌نژاد تأکید کرد که «تصمیم با قوه قضائیه است و ما تبادل نظر تنگاتنگی را در این زمینه به قوه قضائیه داریم و نهایت سعی خودمان را می‌کنیم».

او در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا می‌شود طی چند هفته منتظر آزادی خانم زاغری بود، گفت که نمی‌تواند در این خصوص مدت‌زمانی را اعلام کند.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی که با بنیاد تامسون رویترز همکاری داشت، در جریان سفری که برای عیادت مادرش به ایران کرد، پانزدهم فروردین سال ۹۵ در فرودگاه امام خمینی بازداشت و پس از آن به جرائم امنیتی از قبیل «مشارکت در فعالیت‌های مرتبط با براندازی نرم» متهم شد.

با اینکه خانم زاغری تمامی اتهام‌ها را رد کرده اما دادگاه او را به تحمل پنج سال حبس محکوم کرده‌است.

بازداشت و محکومیت نازنین زاغری به پنج سال زندان با واکنش‌های متعدد نهادهای مدافع حقوق بشر روبه‌رو شد. از جمله کارشناسان سازمان ملل در امور حقوق بشر و «گروه فعال در زمینه بازداشت خودسرانه» خواستار آزادی او شده‌اند.

به گزارش کمپین آزادی نازنین زاغری، شعبه دادگاه انقلاب در زندان اوین به نازنین زاغری گفته‌است که ادامه حبس وی به دلیل مناقشه تهران و لندن برسر اختلاف حساب نرخ سود بدهی بریتانیا به ایران است.

وزارت امور خارجه ایران که از سوی تهران مسئول رسیدگی به این اختلاف حساب است، ارتباط پرونده خانم زاغری با این اختلاف حساب را «گمانه‌زنی بی‌اساس» توصیف کرده‌است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، پیش از این در پاسخ به این پرسش رادیو فردا که هر دو دولت بریتانیا و ایران ارتباط بین پرونده همسرش و بدهی یادشده را تکذیب می‌کنند گفته بود: آنها تکذیب می‌کنند ولی «پیامی که از قوه قضائیه می‌گیریم، یا از دفتر دادستان و قاضی پرونده، نشانگر این است که آزاد شدن نازنین به‌طور قطع با پرداخت این بدهی در ارتباط است».

ماجرای این بدهی لندن به حدود چهل سال قبل بازمی‌گردد که دولت وقت ایران برای خرید ۱۷۵۰ دستگاه تانک چیفتن، مبلغ ۶۰۰ میلیون پوند به بریتانیا پرداخت. بریتانیا تا پیش از بهمن ۱۳۵۷ تعداد ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داد اما پس از وقوع انقلاب، فروش اسلحه به ایران را متوقف کرد.

واکنش سفیر ایران به اقدام کشورهای غربی در سوریه

سفیر جمهوری اسلامی در لندن در گفت‌وگو که ساعاتی پیش از عملیات نظامی بامداد شنبه چند کشور غربی علیه برخی تأسیسات حکومت سوریه انجام شده، به احتمال اقدام این کشورها در سوریه اشاره کرده و همزمان استفاده حکومت سوریه از جنگ‌افزار شیمیایی را محل تردید دانسته است.

پس از چند روز گمانه‌زنی در مورد احتمال حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه، بامداد شنبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی زنده اعلام کرد که در هماهنگی با فرانسه و بریتانیا دستور حمله به مراکز تحقیقات و زرادخانه شیمیایی ارتش سوریه را صادر کرده‌است. او همچنین به روسیه و ایران هشدار داد که به حمایت از حکومت بشار اسد پایان دهند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید که عملیات بامداد روز شنبه با هدف از بین بردن توانایی تسلیحاتی شیمیایی حکومت اسد بود و دو منطقه اصلی حملات؛ تأسیسات تحقیقاتی شیمیایی حکومت سوریه در دمشق و همچنین زرادخانه شیمیایی حکومت سوریه در حمص بوده‌است.

اما در گفت‌وگو با برنامه «نیوزنایت» بی بی سی، حمید بعیدی‌نژاد گفت که «کشورها حق ندارند با اتکا به شواهد شخصی خود وارد اقدام یک‌جانبه شوند و باید خود را متعهد به سازوکار جهانی بدانند».

او درباره مسئله استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه علیه شهروندان این کشور نیز گفت که «ایران به‌عنوان قربانی سلاح‌های شیمیایی، استفاده از این سلاح‌ها را خیلی جدی تلقی می‌کند. استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کس که باشد محکوم است.»

مجری برنامه در سؤالی تأکید کرد که آیا اگر بشار اسد نیز از این سلاح‌ها استفاده کرده باشد شما او را محکوم می‌کنید؟ و حمید بعیدی‌نژاد در پاسخ گفت که همه استفاده‌کننده‌ها از این سلاح‌ها باید محکوم شوند.

بعیدی‌نژاد افزود: «برخی از بازیگران ادعا می‌کنند که از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده‌است اما هیچ سند متقنی که چنین ادعایی را تأیید کند ارائه نکرده‌اند.»

او گفت: «خوشحالیم که تیم بازرسی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی روز شنبه برای جمع‌آوری شواهد استفاده از سلاح‌های شیمیایی وارد شهر دوما در سوریه خواهند شد و کار خود را به‌سرعت شروع خواهند کرد.»

سفیر ایران در لندن تصریح کرد: «کشورها باید خویشتن‌داری کنند تا قبل از هر گونه اقدامی، اول از همه نتایج تیم بازرسی اعلام شود. اقدام یک‌جانبه توسط آمریکا و دیگر کشورها خارج از سازوکار چندجانبه بین‌المللی علیه سوریه، صراحتاً خلاف قوانین بین‌المللی است.»

روز یکشنبه گذشته نیروهای امدادی و فعالان مخالف بشار اسد در سوریه از حمله شیمیایی به یکی از مناطق تحت تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق خبر دادند که به کشته شدن دستکم ۴۰ تن انجامیده‌است.

گزارش شده که این حمله شامگاه شنبه در یکی از شهرک‌های اطراف دوما در شمال شرقی پایتخت سوریه صورت گرفته است. حملات نیروهای دولتی سوریه به شورشیان جیش‌الاسلام در این منطقه همچنان ادامه دارد.

با استفاده از گفت‌وگوی سفیر ایران در لندن با بی‌بی‌سی؛ پ.پ./م.ا.
XS
SM
MD
LG