لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

خامنه‌ای: طرح معامله قرن هیچ‌گاه به سرانجام نخواهد رسید


آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر عربستان سعودی و بحرین را به «خیانت» در زمینه طرح صلح موسوم به «معامله قرن» متهم ساخت.
آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر عربستان سعودی و بحرین را به «خیانت» در زمینه طرح صلح موسوم به «معامله قرن» متهم ساخت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۵ خرداد با حمله به طرح صلح دولت دونالد ترامپ برای خاورمیانه که به «معامله قرن» شهرت یافته است، پیش‌بینی کرد که این طرح «هیچ‌گاه به سرانجام نخواهد رسید».

آیت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر به مناسبت پایان ماه رمضان، با اشاره به این طرح آن را جزو «مسائل درجه یک دنیای اسلام» خواند و سپس دولت‌های عربستان سعودی و بحرین را در این زمینه به «خیانت» متهم کرد.

وی اظهار داشت: «خیانت برخی کشورهای اسلامی همچون بحرین و عربستان زمینه‌ساز چنین نقشه خباثت‌آمیزی شده است».

طرح موسوم به «معامله قرن» را جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای پایان دادن به منازعه اسرائیل و فلسطین آماده کرده است.

نام این طرح از گفته‌های سال گذشته آقای ترامپ گرفته شده که منازعه اسرائیل و فلسطینیان را دشوارترین مسئله جهان نامیده و گفته بود اگر راهکاری برای این منازعه به دست آید «معامله قرن» خواهد بود.

مرحله نخست این طرح ۲۵ و ۲۶ ماه ژوئن (چهارم و پنجم تیر) در جریان همایش فرصت‌های اقتصادی بین‌المللی در منامه، پایتخت بحرین، رونمایی می‌شود که این مرحله به بخش اقتصادی توافق اختصاص خواهد داشت.

اما میزبانی بحرین از این اتفاق اعتراض شدید آیت‌الله خامنه‌ای را در سخنرانی روز چهارشنبه وی به دنبال داشت.

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «این اجلاس متعلق به آمریکایی‌ها است اما حکام بحرین با ضعف و ناتوانی و روحیه ضد مردمی و ضد اسلامی خود میزبان و زمینه‌ساز این اجلاس شده‌اند».

وی سپس به حاکمان بحرین و عربستان سعودی هشدار داد که در یک «باتلاق» گام نهاده‌اند.

مقامات ایران پیش از این طرح صلح موسوم به «معامله قرن» را به شدت مورد حملات لفظی خود قرار داده بودند و از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «انتخاب واژه معامله، جایی که پای شرف و عزت و غیرت یک امت در میان است، کاری فضاحت‌بار و نشانگر پوچ بودن فکر سیاسی آنهاست».

حکومت خودگردان فلسطین نیز پیشاپیش طرح یاد شده را رد کرده و آن را «خیانتی» نامیده که «هیچ فلسطینی به ذلت آن تن در نخواهد داد».

همچنین ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، تاکید داشته که هر طرح عملی برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی باید بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی و شامل راهکار دو کشوری (استقلال کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ در کنار اسرائیل) و اعلام شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین باشد.

از سویی جرد کوشنر می‌گوید که این طرح شامل راهکار دو کشوری به مفهوم شناخته شده پیشین آن نیست اما امتیازات زیادی را نصیب فلسطینیان خواهد کرد و کشورها باید «با ذهنی باز» با آن برخورد کنند.

منابع: خبرگزاری تسنیم، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG