لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

انتقاد ترامپ از «آشفتگی» در سیاست داخلی اسرائیل


دونالد ترامپ (چپ) به همراه بنیامین نتانیاهو
دونالد ترامپ (چپ) به همراه بنیامین نتانیاهو

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، وضعیت سیاسی اسرائیل را در پی شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت جدید این کشور «آشفتگی کامل» توصیف کرده است.

به گزارش رویترز، دونالد ترامپ پیش از ترک واشینگتن به سوی سفر رسمی به بریتانیا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید افزود که او از وضعیتی که اسرائیل دچار آن شده، «خوشحال نیست» و افزود که اسرائیلی‌ها «باید هماهنگ شوند».

وی گفت «بی‌بی (لقب نتانیاهو در میان دوستانش و مردم اسرائیل) دوباره انتخاب شد و حالا آن‌ها باید دوباره به سوی انتخابات بروند؟؛ این مضحک است».

سخنان آقای ترامپ دومین واکنش علنی او به بن‌بست سیاسی اسرائیل در روزهای اخیر است. وی پنجشنبه گذشته نیز در حالی که نتانیاهو را «فردی عالی» نامید، گفت «به نظر می‌رسید که پیروزی نتانیاهو حتمی است اما آنها حالا باید انتخابات را تکرار کنند؛ خیلی حیف شد».

دونالد ترامپ پیش از انتخابات ۲۰ فروردینِ اسرائیل دو درخواست مهم بنیامین نتانیاهو را برآورده کرد؛ حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات سوری جولان را به رسمیت شناخت و کلیت سپاه پاسداران ایران را در فهرست تروریستی آمریکا قرار داد.

پس از انتخابات اسرائیل در حالی که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۵ کرسی، معادل حزب رقیب آبی- سفید به رهبری بنی گانتز کسب کرد، رئووِن ریولین، رئیس جمهوری این کشور، نتانیاهو را مأمور تشکیل دولت کرد زیرا شواهد نشان می‌داد دست‌کم ۶۵ نماینده مجلس از میان ۱۲۰ عضو کنِسِت از نخست‌وزیری او حمایت می‌کنند.

اما آویگدور لیبرمن رهبر حزب اسرائیل «خانه ما» اصرار داشت برای پیوستن حزبش با پنج نماینده به ائتلاف دولت، باید قانون تازه‌ای برای خدمت سربازی مردان مذهبی تندروی ارتدکس تصویب شود؛ احزاب مذهبی که حاضر به ائتلاف با دولت نتانیاهو بودند، به شدت با این قانون مخالفت کرده‌اند.

نتانیاهو در پایان مهلت قانونی ۴۲ روزه برای تشکیل ائتلاف دولتی که قرار بود پنجمین دولت او باشد، ناکام ماند و برای جلوگیری از این احتمال که رئیس جمهوری ژنرال گانتز را مأمور تشکیل دولت کند، با جلب حمایت اکثریت اعضای کنست، موفق شد دوره پارلمانی را منحل کند در حالی که تنها چهار هفته از عمر این مجلس سپری شده بود.

اسرائیل تاریخ ۱۷ سپتامبر، اواخر شهریور را برای تکرار انتخابات تعیین کرده‌است.

کنست (پارلمان اسرائیل) در روزی منحل شد که جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، برای گفت‌وگو در مورد طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» به بیت‌المقدس/اورشلیم رسیده بود؛ بن‌بست سیاسی اسرائیل سرنوشت این طرح را با ابهام روبه‌رو کرد.

دونالد ترامپ در سخنانش در آستانه ورود به اروپا در اشاره به «معامله قرن» گفت دولت او «بیشترین تلاش» خود را به عمل می‌آورد تا به خاورمیانه در دستیابی به صلح کمک کند.

آقای ترامپ گفت که به باور او «فرصت خوبی برای صلح وجود دارد» اما بلافاصله افزود: «باید صبر کرد و دید چه می‌شود… اما اگر موفق شویم طرح صلح را بدست آوریم، خیلی خوب خواهد شد».

با وجود این، دونالد ترامپ در واکنش به اظهار نظر مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مورد «معامله قرن» نیز گفت «شاید او حق دارد که این طرح ممکن است به جایی نرسد».

واشینگتن‌پست نوشته بود آقای پومپئو هفته گذشته در دیدار با گروهی از رهبران یهودی در نیویورک گفته بود این طرح شاید «کشش لازم را به دست نیاورد» و او شخصاً «درک می‌کند که چرا مردم فکر می‌کنند که این معامله‌ای است که تنها اسرائیلی‌ها آن را دوست دارند».

جرد کوشنر، سرپرست تیم تنظیم‌کننده «معامله قرن»، بعد از سفر هفته گذشته‌اش به مراکش، اردن و اسرائیل برای کلید زدن این طرح، یکشنبه در مصاحبه با شبکه آمریکایی اچ‌بی‌او گفت: «فلسطینیان حق حاکمیت دارند اما در حال حاضر قدرت حکومت بر خود را ندارند و امیدواریم روزی برسد که به این توان برسند».

وزارت خارجه آمریکا گفته‌است که بخش اقتصادی «معامله قرن» در جریان «کارگاه فرصت‌های اقتصادی بین‌المللی» برای فلسطینیان در روزهای چهارم و پنجم تیر در بحرین رونمایی خواهد شد.

همه جناح‌های فلسطینی در خصوص جزئیاتی که در رسانه‌های منطقه و آمریکا درباره «معامله قرن» منتشر شده، موضع‌گیری شدیدی کرده‌اند؛ محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردانی که رهبری میانه‌رو در قیاس با سران «مقاومت» به‌شمار می‌آید، هفته گذشته گفت «معامله بی‌شرمانه و کنفرانس بحرین به درک واصل خواهند شد».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، با وجود سکوت نسبت به «معامله قرن»، ماه گذشته گفت، یهودی‌نشین‌های بزرگ کرانه باختری را نیز به خاک اسرائیل منضم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG