لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

بنیامین نتانیاهو مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شد


اگر بنیامین نتانیاهو نتواند در ۲۸ روز آینده دولت خود را معرفی کند، رئیس‌جمهوری ممکن است ۱۴ روز دیگر نیز به او مهلت دهد.
اگر بنیامین نتانیاهو نتواند در ۲۸ روز آینده دولت خود را معرفی کند، رئیس‌جمهوری ممکن است ۱۴ روز دیگر نیز به او مهلت دهد.

هشت روز بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، عصر چهارشنبه ۲۸ فروردین رسما مامور تشکیل دولت جدید شد.

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در دیدار با بنیامین نتانیاهو گفت، ۶۵ تن از ۱۲۰ نماینده دوره جدید مجلس توصیه کرده‌اند که رهبر لیکود مامور تشکیل دولت تازه شود.

طبق قوانین اسرائیل، رئیس‌جمهوری پس از مشورت با رهبران احزابی که کرسی‌هایی در مجلس بدست می‌آورند، سیاستمداری را که از بیش‌ترین بخت تشکیل دولت برخوردار است، به این امر مکلف می‌کند.

آقای ریولین روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته، با هیات‌های نمایندگی ۱۱ حزبی که در انتخابات ۲۰ فروردین دارای کرسی‌هایی شده‌اند، در خصوص نخست‌وزیر بعدی رایزنی کرد؛ تمامی این دیدارها در اقدامی بی‌سابقه از رسانه‌ها و اینترنت به صورت زنده پخش شد.

رئوون ریولین شامگاه چهارشنبه نیز در برابر دوربین‌ها نامه مامور شدن نتانیاهو به تشکیل دولت را امضا کرد و به دست او داد.

احزاب مذهبی و راستگرا از نخست‌وزیری رهبر لیکود حمایت کردند در حالی که ائتلاف «آبی- سفید»، حزب میانه کارگر و حزب چپ «مرتز» خواهان نخست‌وزیری بنی گانتز، رهبر ائتلاف «آبی- سفید» بودند.

ده نماینده عرب از دو فهرست احزاب عربی، نه از نخست‌وزیری نتانیاهو حمایت کردند نه بنی گانتز.

رئیس‌جمهوری اسرائیل در دیدار با آقای نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که دولتی «فراگیر» که «بازتاب اراده اکثریت مردم» باشد، تشکیل شود.

آقای ریولین ظاهرا خواهان آن است که لیکود حزب رقیب «آبی- سفید» را به دولتش دعوت کند اما سران «آبی- سفید» گفته‌اند، منتظر خواهند ماند تا این دولت سقوط کند و آنها برنده انتخابات بعدی باشند.

اگر بنیامین نتانیاهو نتواند در ۲۸ روز آینده دولت خود را معرفی کند، رئیس‌جمهوری ممکن است ۱۴ روز دیگر نیز به او مهلت دهد.

اما آقای نتانیاهو ابراز امیدواری کرده که بسیار زودتر از پایان مهلت قانونی، دولت تازه‌اش را برای گرفتن رای اعتماد معرفی کند، هر چند که هشت روز از این دوره با تعطیلات عید پسح یهودیان مصادف است.

دولتی که نتانیاهو تشکیل دهد، مانند تمامی دولت‌های چند دهه اخیر این کشور، ائتلافی از حزب حاکم با چند حزب کوچک دیگر خواهد بود.

این پنجمین بار در دوران سی ساله سیاستمداری بنیامین نتانیاهو است که کار تشکیل دولت به او واگذار می‌شود.

اگر او به این امر موفق شود، دوران نخست‌وزیری‌اش از دیوید بن گوریون، اولین نخست‌وزیر اسرائیل، نیز طولانی‌تر خواهد شد.

ساعاتی پیش از آن که رئیس‌جمهوری اسرائیل نتانیاهو را به تشکیل دولت جدید مکلف کند، رئیس کمیته انتخابات اسرائیل نتایج قطعی انتخابات را به آقای ریولین ارائه کرد، که بر اساس آن، حزب لیکود یک کرسی برتر خود را به نسبت «آبی- سفید» از دست داد تا هر دو حزب دارای ۳۵ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست شوند.

بر اساس این نتایج، حزب اولترا اورتودکس یهودیان غربی‌تبار «یهودیت توراتی» یک کرسی بیش‌تر کسب کرد تا شمار کرسی‌هایش با حزب مذهبی یهودیان شرقی‌تبار «شاس» به تعداد برابر ۸ کرسی برسد.

نتایج قطعی نشان داد که حزب نوپای «راست جدید» به رهبری نفتالی بنت و آیلت شاکد، از ورود به پارلمان بازماند.

آقای بنت که در هشت روز اخیر نسبت به دستیابی حزبش به دستکم ۴ کرسی ابراز امیدواری می‌کرد، سرانجام شکست را پذیرفت.

اما سیاستمداران با نفوذی در حزب لیکود توصیه کرده‌اند که بنیامین نتانیاهو خانم شاکد را به پست وزارت دادگستری منصوب کند و لیکود نیز دوباره آغوش‌اش را به روی این عضو دیرین، اما شورشی خود، بگشاید؛ خانم شاکد هنوز درباره این احتمالات سخنی نگفته اما ظاهرا با آن مخالفتی ندارد.

در این میان، آقای نتانیاهو در مراسم استقبال از عید پسح در میان اعضای حزبش گفت که «نه یکی دو تن، بلکه شمار زیادی از رهبران کشورهای عرب» با او تماس تلفنی گرفته و پیروزی‌اش را شادباش گفته‌اند.

وی نگفت رهبران کدام کشورهای عرب برای ابقای او در مقام نخست‌وزیری اسرائیل به وی «شادباش» گفته‌اند اما افزود که «فرصت زیادی برای صلح داریم» و اسرائیل به «یک قدرت در جهان مبدل می‌شود».

نتانیاهو در روزی مامور تشکیل دولت جدید اسرائیل شد که نامش برای چندمین بار در سال‌های گذشته در میان فهرست صد چهره دارای نفوذ در جهان منتشر شد.

نشریه آمریکایی «تایم» روز چهارشنبه نتانیاهو را در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ژائیر بولسه‌نارو، رئیس‌جمهوری برزیل و نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا دارای بیشترین نفوذ در شکل دادن رخدادها و جریان‌های جهانی تشخیص داده است.

XS
SM
MD
LG