لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

آغاز رسمی رایزنی‌ها برای تشکیل دولت جدید اسرائیل مقابل دوربین‌های تلویزیونی


رئووِن ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو که از بخت زیادی برای تشکیل دولت جدید برخوردار است.
رئووِن ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو که از بخت زیادی برای تشکیل دولت جدید برخوردار است.

شش روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، رئیس‌جمهوری این کشور دیدارهای رسمی با هیات نمایندگی احزاب مختلف را از روز دوشنبه ۲۶ فروردین آغاز کرد تا بداند کدام سیاستمدار با داشتن حمایت اکثریت اعضای پارلمان جدید، بخت بیشتری برای تشکیل دولت بعدی دارد.

در این انتخابات، لیکود ۳۶ کرسی و ائتلاف «آبی- سفید» ۳۵ کرسی دارند ولی کسب حدود ۶۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس توسط جناح راست و مذهبی، احتمال نخست‌وزیری نتانیاهو را تقویت کرده است.

رئووِن ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در اقدامی بی‌سابقه خواسته که دیدارهای او با نمایندگان ۱۱ حزبی که دارای کرسی‌هایی در مجلس شده‌اند، در برابر دوربین‌ها انجام شود.

بر اساس پخش زنده از اقامتگاه ریاست‌جمهوری، یاریو لاوین، عضو ارشد لیکود، در دیدار با آقای ریولین گفت رای اکثریت مردم اسرائیل به لیکود، ابراز اعتماد به شخص بنیامین نتانیاهو، رهبر این حزب بوده و باید وی را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

ژنرال ذخیره گابی اشکنازی، عضو ارشد ائتلاف «آبی- سفید» در دیدار با رئیس‌جمهوری اسرائیل، خواهان آن شد که کار تشکیل دولت به بنی گانتز، رهبر این فهرست، سپرده شود.

آقای اشکنازی درخواست آقای ریولین برای بررسی احتمال تشکیل دولت وحدت ملی و هم‌پیمان شدن با دولتی به رهبری لیکود را رد کرد در حالی که حزب آقای نتانیاهو هنوز این احتمال را به روشنی رد نکرده است.

نمایندگان حزب مذهبی یهودیان شرقی‌تبار «شاس» که ۸ کرسی بدست آورده و نمایندگان اولترا ارتدوکس‌های غربی‌تبار با ۷ کرسی، در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهوری اسرائیل، گفتند که حامی نخست‌وزیری نتانیاهو هستند.

اما نمایندگان فهرست عربی و کمونیست‌های اسرائیلی «خاداش- بلد» که ۶ کرسی دارند، به آقای ریولین گفتند، در مورد نخست‌وزیری نتانیاهو یا گانتز توصیه‌ای ندارند.

این رایزنی‌ها روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد یافت، و به گفته سخنگوی ریاست جمهوری، آقای ریولین روز چهارشنبه ۲۸ فروردین تصمیم می‌گیرد که کدام سیاستمدار را مامور تشکیل دولت کند.

نامزد نخست‌وزیری اسرائیل شش هفته برای تشکیل دولت فرصت دارد؛ هر چند نتانیاهو مدعی شده که بسیار زود موفق به تشکیل ائتلاف دولت تازه‌اش می‌شود اما نظر به اختلاف‌های عقیدتی میان احزابی که باید با او ائتلاف ببندند، ظاهرا مسیری چندان هموار در برابر خود ندارد.

همه دولت‌های دهه‌های اخیر اسرائیل ائتلافی از احزاب بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG