لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

ادامه ناکامی نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید؛ «اسرائیل به انتخابات نزدیک می‌شود»


تظاهرات روز چهارم خرداد هواداران احزاب مخالف دولت بنیامین نتانیاهو در شهر تل‌آویو.
تظاهرات روز چهارم خرداد هواداران احزاب مخالف دولت بنیامین نتانیاهو در شهر تل‌آویو.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه ششم خرداد نتوانست بن‌بست موجود برای تشکیل دولت جدید را بشکند و احتمال می‌رود که این کشور به زودی شاهد برگزاری انتخابات جدید پارلمانی باشد.

آقای نتانیاهو تا ساعت ۹ شب چهارشنبه هفته جاری به وقت گرینویچ فرصت دارد که دولت خود را تشکیل دهد.

حزب لیکود به رهبری وی در انتخابات بیستم فروردین امسال توانست همراه با سایر جریان‌های دست راستی نیمی از ۱۲۰ کرسی‌ کنست (پارلمان) را از آن خود کند.

ائتلاف رقیب موسوم به «آبی- سفید» نیز که یک حزب نوپاست، ۳۵ کرسی به دست آورد.

آقای نتانیاهو که ظرف یک دهه گذشته در قدرت بوده و در حال حاضر با چند پرونده فساد دست به گریبان است، هنوز نتوانسته که ائتلافی از احزاب دست راستی، افراطی و یهودیان اولترا ارتدوکس تشکیل دهد.

وی اواسط اردیبهشت‌ماه گفته بود شروطی که هر یک از احزاب یاد شده تعیین کرده‌اند، دشوار است و او نمی‌تواند همه خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند.

یکی از اختلافاتی که باعث توقف در مذاکرات مربوط به تشکیل دولت ائتلافی شده، بین حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع سابق، و «اتحاد یهودیت توراتی» بر سر لایحه خدمت اجباری در ارتش است که طلاب یهودی اولترا ارتدوکس را از سربازی معاف می‌کند.

از سوی دیگر، آقای لیبرمن اردیبهشت‌ماه به بنیامین نتانیاهو «ضرب‌الاجل» داد که یا باید همه خواسته‌های این حزب را بپذیرد یا اینکه او و حزبش به جناح اپوزیسیون خواهند پیوست.

وی که در سودای بازگشت به پست وزارت دفاع است، خواسته‌های متعددی برای پیوستن به ائتلاف دولت تازه نتانیاهو مطرح کرده و خواهان کسب اختیارات بیشتری نیز برای خود شده است تا در تصمیمات مهم مربوط به وزارت دفاع و نیروهای مسلح، «مستقل» عمل کند و مانند دوره پیشین وابسته به تایید نتانیاهو نباشد.

لیبرمن که هفت ماه قبل در اعتراض به عدم سیاست سختگیرانه‌تر در قبال حماس در غزه از دولت پیشین نتانیاهو کنار رفت، خواهان آن شده که در صورت بروز درگیری نظامی با سازمان‌های مسلح فلسطینی یا حزب‌الله، هدف اسرائیل «تمام کردن کار» باشد نه توافق.

همه دولت‌های چند دهه‌ اخیر اسرائیل ائتلافی از احزاب بوده‌اند.

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور نتانیاهو را مامور تشکیل دولت جدید کرد ولی رهبر حزب لیکود پس از چهار هفته نتوانست دولت خود را تشکیل دهد و در نتیجه روز ۲۳ اردیبهشت، دو هفته دیگر مهلت گرفت تا این ماموریت را تکمیل کند.

گزارش رویترز حاکی است که نمایندگان کنست اسرائیل روز دوشنبه در رای‌گیری اولیه تصمیم گرفتند تا پارلمان را منحل کنند. با این حال، اتخاذ تصمیم نهایی برای انحلال مجلس و تعیین تاریخ انتخابات جدید به اواخر روز چهارشنبه موکول شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG