لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

نتانیاهو موفق به تشکیل دولت جدید نشد؛ دو هفته دیگر مهلت گرفت


رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو
رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، (راست) همراه با بنیامین نتانیاهو

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، را مامور تشکیل دولت جدید کرده بود، مهلت دو هفته‌ای دیگری به وی داد تا این ماموریت را تکمیل کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این مهلت پس از آن تمدید شد که آقای نتانیاهو روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت نزد رئوون ریولین رفت تا رسما به او خبر بدهد که در مهلت ۲۸ روزه‌ای که در اختیار داشت، موفق به تشکیل دولت جدید نشد.

طبق قوانین اسرائیل، سیاستمداری که از سوی رئیس‌جمهوری مامور تشکیل دولت می‌شود، در صورتی که این ماموریت را در مهلت قانونی چهار هفته‌ای انجام ندهد، از یک مهلت دو هفته‌ای دیگر برخوردار خواهد شد.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انتخابات بیستم فروردین امسال ۳۵ کرسی کنست، پارلمان اسرائیل، را به خود اختصاص داد و ائتلاف رقیب، موسوم به «آبی- سفید» نیز که حزب نوپایی بود، ۳۵ کرسی به دست آورد.

اما از آنجا که ۶۶ نماینده از ۱۲۰ عضو مجلس جدید به رئیس‌جمهوری توصیه کردند که رهبر لیکود را به تشکیل دولت جدید مکلف کند، آقای ریولین این ماموریت را بر دوش آقای نتانیاهو گذاشت.

بنیامین نتانیاهو در چهار هفته گذشته مذاکراتی را با احزاب راستگرا و مذهبی برای پیوستن آن‌ها به ائتلاف دولت تازه‌اش انجام داد اما وی در روزهای گذشته گفت، شروطی که هر یک از احزاب یاد شده تعیین کرده‌اند، دشوار است و او نمی‌تواند همه خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند.

همزمان، آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» روز دوشنبه در یک نشست خبری در تل‌آویو، به بنیامین نتانیاهو «ضرب‌الاجل» داد که یا باید همه خواسته‌های این حزب را بپذیرد یا اینکه او و حزبش به جناح اپوزیسیون خواهند پیوست.

به گزارش جروزالم پست، لیبرمن که در سودای بازگشت به پست وزارت دفاع است، خواسته‌های متعددی برای پیوستن به ائتلاف دولت تازه نتانیاهو مطرح کرده و خواهان کسب اختیارات بیشتری نیز برای خود شده است تا در تصمیمات مهم مربوط به وزارت دفاع و نیروهای مسلح، «مستقل» عمل کند و مانند دوره پیشین وابسته به تایید نتانیاهو نباشد.

لیبرمن که شش ماه قبل در اعتراض به عدم سیاست سختگیرانه‌تر در قبال حماس در غزه از دولت پیشین نتانیاهو کنار رفت، خواهان آن شده که در صورت بروز درگیری نظامی با سازمان‌های مسلح فلسطینی یا حزب‌الله، هدف اسرائیل «تمام کردن کار» باشد نه توافق.

آقای لیبرمن وادار کردن مردان مذهبی به خدمت در ارتش را نیز در شمار شروط «اکید» خود قرار داده در حالی که بعید است احزاب مذهبی که نتانیاهو خواهان الحاق آنها به دولت است، با این شرط کنار آیند.

عدم ورود حزب «اسرائیل خانه ما» به ائتلاف دولت می‌تواند به این مفهوم باشد که کابینه تازه نتانیاهو تنها از حمایت ۶۱ نماینده برخوردار شود؛ این ائتلاف به شدت لرزان، هر لحظه ممکن است با فروپاشی روبرو شود و به گفته سران حزب لیکود، دولت را اسیر باج‌خواهی‌های سیاسی احزاب هم‌پیمان کند.

در این میان، با تشدید اختلافات میان تیم وکلای بنیامین نتانیاهو با دادستان اسرائیل بر سر پرونده‌هایی که در سال‌های گذشته علیه نخست‌وزیر تشکیل شد، رهبران اپوزیسیون از قوه قضاییه خواستند که فرصت بیشتری به نتانیاهو ندهد.

یائیر لاپید، رهبر شماره دو در ائتلاف «آبی- سفید» روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت، نتانیاهو شایسته دریافت مهلت قانونی بیشتر نیست و باید زودتر محاکمه شود.

آویخای مندلبلیت، دادستان، روز یکشنبه گفته بود که مدارک حقوقی مربوط به پرونده‌های تحقیقات پلیس و دادستانی از نتانیاهو را برای وکلای وی فرستاده اما آنها مدارک را قبول نکرده‌اند.

با وجود این، آقای مندلبلیت مهلت ده روزه دیگری به تیم وکلای نتانیاهو داد تا مدارک را پذیرفته و موعدی برای نشست دادستانی با نتانیاهو بر سر این پرونده‌ها تعیین کنند.

سرنوشت نتانیاهو به نشست یاد شده بستگی دارد؛ پلیس پیشتر به دادستان توصیه کرده بود که نخست‌وزیر را در چند پرونده، از جمله به ظن ارتکاب ارتشا و خیانت در امانت محاکمه کند.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل می‌گویند، اگر سرانجام دادستان علیه نتانیاهو کیفرخواست صادر کند، حتی اگر دولت تازه او آغاز به کار کرده باشد، هیچ بعید نیست که در ادامه سال جاری میلادی، اسرائیل با انتخابات تازه روبرو شود مگر آن‌که دولت جدید موفق به تصویب قوانینی شود که نتانیاهو را تا زمانی که در مقام نخست‌وزیری است، از محاکمه در امان نگاهدارد.

بنی گانتز، رهبر «آبی- سفید» نیز روز دوشنبه در فیسبوک خود نوشت: «بی‌احترامی نتانیاهو به حکومت قانون، عبور از خطوط قرمز است و ما سکوت نخواهیم کرد».

به گزارش وای.نت، سخنان آقای گانتز واکنشی به این گزارش‌ها است که بنیامین نتانیاهو قصد دارد در پی تشکیل دولت تازه، شماری از قوانین مورد نظرش را که پیشتر از سوی دیوان عالی اسرائیل رد شده بود، از طریق تصویب قوانین تازه در مجلس، به آن بقبولاند.

بنیامین نتانیاهو در سه سالی که از مطرح شدن اتهامات رسانه‌ای جدید علیه او سپری شده است، همواره تاکید کرده که خطایی نکرده و کار پرونده‌ها به محاکمه کشیده نخواهد شد.

نتانیاهو رای بالای اسرائیلی‌ها به لیکود در انتخابات اخیر را نشان اعتماد دوباره ملت به شخص خود نیز دانسته است.

XS
SM
MD
LG