لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

هشدار دادستان کل ایران: با عوامل مؤثر در جریان شیرازی برخورد می‌کنیم


محمدجعفر منتظری پلیس بریتانیا را متهم کرده که در ماجرای ورود معترضان به سفارت ایران تنها تماشاگر ماجرا بوده است.
محمدجعفر منتظری پلیس بریتانیا را متهم کرده که در ماجرای ورود معترضان به سفارت ایران تنها تماشاگر ماجرا بوده است.

دادستان کل ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی هشدار داده که قوه قضائیه با «عوامل مؤثر» در جریان حامی صادق شیرازی «برخورد قانونی» می‌کند.

محمدجعفر منتظری در گفت‌وگوی ویژه خبری که شامگاه شنبه ۱۹ اسفند از شبکه دوی تلویزیون ایران پخش شد همچنین گفته است که «خودکشی» کاووس امامی در زندان٬ بیشتر از «۱۵ دقیقه» طول نکشید و موضوع حجاب٬ «شوخی» نیست.

در این گفت‌وگوی تلویزیونی، دادستان کل ایران با اشاره به حمله شماری از هواداران آیت‌الله صادق شیرازی به سفارت ایران در لندن، «این جریان» را که به گفته او «سال‌ها در ایران فعالیت دارد و مرکزش در قم است» متهم کرده که برای «اختلاف بین اقوام اسلامی و مذاهب اسلامی» برنامه‌ریز ی می‌کند.

او یادآور شده که «یکی دو سال قبل در قم به این جریان و رئوس این جریان پیامی داده شد که در این مقطع زمانی حرکت ناپسند است و اصلاح کنید و نگذارید که اختلاف بین شیعه و سنی روز به روز بیشتر شود».

آقای منتظری در مورد بازداشت سیدحسین شیرازی، فرزند آیت‌الله صادق شیرازی هم گفته است که «از طرف دادسرا و دادگاه روحانیت به آنها پیام داده شد که دست از این حرکت بردارید که متأسفانه پذیرفته نشد و... تحت اتهام وارده٬ دادسرای ویژه روحانیت این آقا را چند بار احضار کرده بود و از پاسخ استنکاف کرده بود تا اینکه مسئولین این شخص را بازداشت کردند تا اتهام تفهیم و تحقیقات انجام شود».

بازداشت حسین شیرازی٬ فرزند آیت‌الله صادق شیرازی هفته گذشته و پس از سخنرانی انتقادی او در مورد ولایت فقیه صورت گرفته و جمعه گذشته ۱۷ اسفند، گروهی که خود را هوادار آیت‌الله صادق شیرازی معرفی می‌کنند، در اعتراض به این بازداشت٬ به سفارت ایران در لندن حمله کردند که پلیس بریتانیا در نهایت آنها را بازداشت کرد.

با این حال دادستان کل ایران، پلیس بریتانیا را متهم کرده که در جریان این ماجرا «فقط تماشاچی» بوده و اضافه کرده که «دلایل و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این جریان تحت حمایت بریتانیا است».

آقای منتظری بدون اشاره به این «دلایل و شواهد»٬ ابراز امیدواری کرده که مقام‌های وزارت خارجه ایران٬ «از طریق رایزنی‌هایی که با این دولت متجاوز و یاغی دارند بتوانند حق ملت ایران را استیفا کنند و آن‌ها این حرکت زشت را جبران کنند».

او در عین حال هشدار داده که «قطعاً دستگاه قضایی در برابر گروهی که اینگونه مقابل قانون ایستادگی کرده و برخلاف مقررات قانونی حرکتی را انجام می‌دهند، سکوت نخواهد کرد و با عوامل مؤثر در این جریان برخورد قانونی می‌کند.»

خانواده شیرازی که به دیدگاه‌هایی سنتی و محافظه‌کارانه شهرت دارند، یکی از خانواده‌های سرشناس روحانیون شیعه در یکی دو قرن اخیر هستند و از جمله میرزای شیرازی که به دلیل فتوای مشهورش در ممنوعیت استعمال تنباکو در زمان ناصرالدین شاه شناخته شده است، از چهره‌های سرشناس این خانواده است.

با این حال از زمان شکل‌گیری جمهوری اسلامی، به دلیل رویکرد انتقادی چهره‌های برجسته این خانواده در مورد رهبران جمهوری اسلامی و به طور مشخص موضوع ولایت فقیه، حکومت ایران همواره محدودیت‌های شدیدی بر آنها اعمال کرده و به طور مثال در دوران رهبری آیت‌الله خمینی، آیت‌الله محمد شیرازی از مراجع تقلید و برادر آیت‌الله صادق شیرازی، تقریباً در حصر خانگی قرار داشت.

رهبر کنونی جمهوری اسلامی و منصوبانش پیشتر بارها به تصریح و تلویح، خانواده شیرازی و هواداران آن را به بریتانیا نسبت داده‌اند و از آنها به عنوان روحانیون انگلیسی یاد می‌کنند.

در ماجرای حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد هم در حالی که پس از چندی مشخص شد چهره‌های تندروی نزدیک به اصولگرایان ایران این حمله را هدایت کرده‌اند، اما در آغاز مقام‌های قضایی و برخی نمایندگان مجلس ایران سعی داشتند رهبری این ماجرا را به بیت آیت‌الله شیرازی نسبت دهند.

ایران در اعتراض به حمله به سفارت خود در لندن، نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران را احضار کرده و محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت حسن روحانی هم گفته که تهران «واکنش قاطعی» به این حمله نشان خواهد داد.

این در حالی است که گرچه مهاجمان به سفارت ایران اقدام خود را در اعتراض به بازداشت فرزند آیت‌الله صادق شیرازی توصیف کرده‌اند، اما گزارش‌ها حاکی از نارضایتی آیت‌الله شیرازی از این اقدام است.

«خودکشی» کاووس سیدامامی بیشتر از «۱۵ دقیقه» طول نکشید

دادستان ایران در بخش دیگری از اظهاراتش٬ به آنچه ارتکاب به «خودکشی» از سوی چند زندانی در زندان‌های ایران نامیده٬ اشاره کرده و مدعی شده که یک «جریان جاسوسی»٬ تحت عنوان حمایت از محیط زیست در ایران فعالیت می‌کرد که شناسایی شد.

او کاووس سیدامامی٬ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه امام صادق را یکی از «عناصر مهم» این جریان معرفی کرده و گفته است که او «متهم به جاسوسی بود [و] در یک محل مناسب نگهداری می‌شده و مراقبت‌های لازم هم بوده ولی از فرصت استفاده کرده و شاید از غفلت مراقب استفاده کرده و ظرف چند دقیقه که از ۱۵ الی ۱۶ دقیقه بیشتر طول نکشید، خودکشی کرده است».

این مقام قضایی اضافه کرده که خودکشی‌های اخیر در زندان‌های ایران «جمعاً دو سه مورد بیشتر نبوده است و به ندرت اتفاق می‌افتد».

آقای منتظری در مقابل میزان ارتکاب به «خودکشی» در زندان‌های اروپا و آمریکا را «بالا» دانسته و افزوده که با این وجود٬ «بر روی این موضوع مانوری داده نمی‌شود٬ اما هنگامی که در ایران در بین بیش از ۲۰۰ هزار زندانی دو یا سه نفر با اهداف سیاسی اقدام به خودکشی می‌کنند، بر روی این قضیه مانور و موج‌سواری می‌کنند».

او در عین حال از مسئولین زندان‌ها خواسته که بیشتر از زندانیان «مراقبت کنند که دست به چنین کارهای ناپسندی نزنند».

این اظهارات در حالی بیان شده که پیشتر رامین سیدامامی٬ فرزند کاووس سیدامامی در وبلاگ شخصی‌اش نوشته بود بر اساس فیلمی که به او نشان داده شده از لحظه رفتن پدرش به اتاقی دیگر و یافتن جنازه‌اش، هفت ساعت طول کشیده است.

کاووس سیدامامی٬ استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» و دارای تابعیت دوگانهٔ ایرانی‌- کانادایی بود.

خبر خودکشی وی پس از حدود دو هفته بازداشت، روز ۲۰ بهمن به همسرش داده شد. از جمله اتهام‌های آقای سیدامامی جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده در حوزه‌های استراتژیک در قالب پروژه‌های علمی و محیط زیستی اعلام شده بود.

به تازگی مریم ممبینی٬ همسر سیدامامی که قصد داشت همراه دو فرزندش ایران را به مقصد کانادا ترک کند٬ از سوی مأموران امنیتی اجازه خروج نیافت.

دادستان کل ایران در ادامه همچنین در واکنش به اظهارات طیبه راجی٬ دختر محمد راجی٬ از دراویش گنابادی که اعلام کرده پدرش بر اثر «ضربات وارده» در زمان بازداشت، جان باخته نیز گفته که «فرد دیگری نیز که اخیراً روی آن موج سواری می‌کنند فردی بوده که در جریان اغتشاشات خیابان پاسداران فوت کرده بوده است».

آقای منتظری بدون اشاره به نام محمد راجی که از فرماندهان جنگ ایران و عراق بوده٬ اضافه کرده که او «بعد از چند روز، چون شناسایی نشده بود در پزشکی قانون نگهداری می‌شد، این در حالی است که مطرح کردند که تحت شکنجه کشته شده است».

آن طور که دختر آقای راجی به رادیو فردا گفته است، موضوع درگذشت او به دلیل «ضربات وارده» در زمان بازداشت، توسط مأموران نیروی انتظامی به خانواده او اعلام شده و پس از آن مأموران انتظامی اصرار داشته‌اند که پیکر این درویش گنابادی به طور شبانه و تنها در حضور اعضای خانواده دفن شود.

پیکر آقای راجی هفته گذشته با حضور تعداد کمی از اعضای خانواده و نیروهای انتظامی در شهرستان الیگودرز به خاک سپرده شد.

«حجاب٬ شوخی نیست»

دادستان کل ایران همچنین در واکنش به اعتراض‌های علنی شماری از زنان در ایران به حجاب اجباری نیز گفته که «مسئله حجاب شوخی نیست و فردی که مسلمان است باید حجاب را رعایت کند».

به گفته او٬ «از منظر حقوقی و قانونی هم ممکن است فردی اصلاً اعتقاد به اسلام نداشته و مسلمان نباشد و جزو اقلیت‌های مذهبی بوده و اعتقادی به حجاب نداشته باشد که این فرد نیز باید بداند که در نظام جمهوری اسلامی ما برای رعایت مسئله حجاب قانون داریم و اگر کسی بخواهد در منظر و مرئی مردم کشف حجاب کند طبق قانون مجرم است».

او برداشتن حجاب از سوی شماری از زنان ایرانی را «سیاست شیطانی» معرفی کرده که از سوی «دشمنان» دنبال می‌شود، و افزوده است که «در شبکه‌های مختلف، سایت‌ها و کانال‌هایی که به نحوی مرتبط با آنها است تلاش می‌کنند که این امر مقدس و مؤثر بانوان را تضعیف کنند و عده‌ای را فریب بدهند».

این مقام قضایی اضافه کرده که «شهروندان روشنفکر و ملتزم به قانون»٬ باید قانون حجاب را نیز رعایت کنند.

اظهارات آقای منتظری در مورد حجاب پس از آن بیان می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی اعتراض‌ها به حجاب اجباری در ایران را «حقیر و کوچک» خواند.

علی خامنه‌ای در نخستین موضع‌گیری پس از اعتراض‌ها به حجاب اجباری، این اعتراض‌ها را نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان برای اثرگذاری منفی بر مسئله حجاب» معرفی کرد.

در حالی که گستردگی این اعتراض‌ها به اندازه‌ای بود که در هفته‌های اخیر شماری از منتقدان با ارجاع به موارد دینی و تاریخ سیاسی، از ادامه حجاب اجباری انتقاد کرده‌اند٬ رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرده که تنها «چند دختر فریب» خورده و «در گوشه و کنار روسری از سر» برداشتند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ فارس و رادیو فردا؛ ب.ب./م.ا.
XS
SM
MD
LG