لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

حقیقت‌پور: حمله به سفارت عربستان کار طرفداران صادق شیرازی بود


نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران «طرفداران» آیت‌الله صادق شیرازی، از مراجع تقلید منتقد جمهوری اسلامی، را به حمله به سفارت عربستان سعودی متهم کرده، اما وب‌سایت کلمه این اتهام را «واهی» خواند و نوشت که این اقدام از سوی افراد موسوم به «ولایتمدار» انجام شده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز شنبه ۱۹ دی، خبر داد که روز یکشنبه جلسه «ویژه» این کمیسیون برای بررسی حمله به سفارت عربستان سعودی با حضور مقامات «بلند پایه» وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت کشور و نیروی انتظامی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، منصور حقیقت‌پوربا اشاره به «گزارش‌های واصله» مدعی شد که «طرفداران صادق شیرازی» به صورت «سازماندهی‌ شده» و با «برنامه‌ریزی» اقدام به حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد کرده‌اند.

پیش از این برخی از وب‌سایتهای وابسته به اصولگرایان از جمله وب‌سایت «راه دانا»، طرفداران آیت‌الله صادق شیرازی را به حمله به سفارت عربستان سعودی متهم کرده بودند.

در مقابل وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز شنبه در گزارشی این اتهام‌ها را «واهی» خواند و با اشاره به دفاع گروه‌های طرفدار رهبر جمهوری اسلامی از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی نوشت که این اقدام از سوی افراد موسوم به «ولایتمدار» و «دلواپس» انجام شده است.

برخی از گروه‌ها و افراد حامی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اظهار نظرهای اولیه خود از حمله به سفارت عربستان سعودی دفاع کرده بودند.

از جمله هفته‌نامه «یالثارات»، وابسته به تشکیلات انصار حزب‌الله، درباره این حمله نوشته بود که «جوانان غیور به سفارت رژیم دژخیم سعودی یورش بردند».

عبدالرضا داوری، از حامیان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌‌جمهور سابق ایران، نیز حمله به سفارت این کشور را «اقدامی مشروع و انقلابی» خوانده بود.

برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس از جمله حمید رسایی، حسین نقوی حسینی و مهدی هاشمی و تعدادی از رسانه‌های اصولگرا هم ضمن اعتراض به بیانیه رئیس‌‌جمهور ایران مبنی بر محکومیت همزمانِ حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان و اعدام شیخ نمر، «دیپلماسی ضعیف» دولت حسن روحانی در قبال عربستان سعودی را زمینه‌ساز حمله به سفارت این کشور دانسته بودند.

در مقابل علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، این اتفاق را «مشکوک» خوانده و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، نیز گفته است که این اقدام «می‌تواند توسط عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد».

آیت‌الله صادق شیرازی که آقای حقیقت‌پور طرفداران او را به حمله به سفارت عربستان سعودی متهم کرده، از جمله مراجع تقلید منتقد حکومت جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و طرفداران آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی بارها از او و حامیانش با عنوان «شیعه انگلیسی» نام برده‌اند.

از جمله علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۲۵ خرداد گفته بود که «شیعه افراطی یا لندن‌نشین که افرادی مانند صادق شیرازی مروج آن هستند ... به مقدسات اهل سنت توهین می‌کنند و عزاداری خنثی را تبلیغ می‌کنند».

آیت‌الله صادق شیرازی به جز ایران، طرفدارانی در دیگر کشورها از جمله عراق دارد و ۱۸ شبکه ماهواره‌ای تلویزیونی و رادیویی، وابسته به او «برای نشر باورهای شیعی» فعالیت می‌کنند.

در عین حال نام آقای شیرازی در فهرست استادان شیخ نمر، روحانی شیعه اعدام شده در عربستان سعودی به چشم می‌خورد.

سفیر ایران در امارات به تهران بازگشت

در تحولی دیگر به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا فیاض، سفیر ایران در ابوظبی، صبح شنبه امارات را به مقصد تهران ترک کرد.

پیش از این نیز رسانه ها خبر داده بودند که به درخواست امارات متحده عربی، شمار دیپلمات‌های ایرانی در این کشوربه ۱۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

پس از حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران به جز عربستان سعودی، بحرین، سومالی و سودان روابط خود با ایران را قطع کرده‌اند، و کومور، قطر و امارات متحده عربی از جمله کشورهایی هستند که روابط خود را با ایران کاهش داده‌اند.

حمله به سفارت عربستان، «اسیدپاشی به ‌صورت سیاست‌خارجی» بود

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی اعتراض بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و حامی دولت حسن روحانی را به دنبال داشته است.

از جمله ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از رهبران دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا در سال ۵۸، این اقدام را «اسیدپاشی به سیاست خارجی در حال پیشرفت دولت روحانی و ضربه زدن به برجام» ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او اضافه کرد: «مردم در انتخابات اسفندماه، پاسخ روشنی به این اقدام تندرو‌ها در حمله به سفارت عربستان و ضربه‌زدن به برجام خواهند داد».

احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، نیز با انتشار مطلبی در تلگرام خود از برخورد نکردن نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی با حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی انتقاد کرد و خواستار «تعقیب جدی و بی‌اغماض قضایی» این حادثه شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور خواسته بود «با مأمورانی که احتمالاً در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند».

در این زمینه خبرگزاری ایسنا روز جمعه از برکناری صفرعلی براتلو، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، «در پی حمله به سفارت عربستان» خبر داده بود.

با این حال حسین هاشمی، استاندار تهران، روز شنبه گفت که این برکناری «از مدت‌ها پیش مطرح بود» و «هیچ ارتباطی» با حمله به سفارت عربستان سعودی ندارد.

XS
SM
MD
LG