لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

شمار دیپلمات‌های ایران در امارات «کاهش یافت»


پوستر شیخ نمر در دست گروهی از هواداران آن در ایران. این روحانی شیعه عربستان سعودی، از حمایت رهبر جمهوری اسلامی برخوردار بود و اعدامش در عربستان با تهدیدهایی از سوی تهران روبه‌رو شد
پوستر شیخ نمر در دست گروهی از هواداران آن در ایران. این روحانی شیعه عربستان سعودی، از حمایت رهبر جمهوری اسلامی برخوردار بود و اعدامش در عربستان با تهدیدهایی از سوی تهران روبه‌رو شد

در ادامه قطع یا کاهش روابط عربستان سعودی و برخی کشورهای متحد با آن، قرار شده است سفیر ایران در امارات، به‌زودی به ایران بازگردد و شمار دیپلمات‌های ایرانی در این کشور عربی نیز به ۱۵ نفر کاهش پیدا کرده است.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از «منابع آگاه» می‌گوید قرار شده تا محمد رضا فیاض، سفیر ایران در ابوظبی، به تهران باز گردد.

شمار دیپلمات‌های ایرانی در سفارت‌خانه در ابوظبی نیز محدود به به هفت نفر شده است.

تعداد دیپلمات‌ها در سرکنسولگری ایران در شهر دبی نیز به هشت نفر کاهش پیدا کرده است.

بنا بر این گزارش کاهش شمار دیپلمات‌ها به درخواست امارات متحده عربی و بازگرداندن سفیر به تهران، به خواست وزارت خارجه ایران و در پی کاهش روابط دیپلماتیک از سوی امارات صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا «خرازی، معاون مدیر کل خلیج فارس وزارت خارجه ایران» نیز به عنوان کاردار جدید ایران در امارات معرفی شده است.

امارات متحده عربی، خود در روز دوشنبه سفیرش را از ایران فراخوانده بود و رسما به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد اعتراض کرده بود.

بحرین، سومالی و سودان از جمله کشورهایی هستند که در پی حملات به سفارت‌خانه و کنسولگری عربستان، و قطع روابط ریاض با تهران، روابط خود با ایران را قطع کرده‌اند. کومور، قطر و امارات از جمله کشورهایی هستند که روابط خود را با ایران کاهش داده‌اند.

حمله به سفارت‌خانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، پس از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان، که از حمایت مقام‌های ارشد حکومت ایران برخوردار بود، صورت گرفته است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، این حمله را محکوم کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با با انتقاد از این واقعه، آن را محکوم کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است. او پیشتر گفته بود «دست انتقام الهی گریبان مقام‌های سعودی را خواهد گرفت».

حمله به اماکن دیپلماتیک خارجی در ایران، تخریب یا آتش زدن آنها، پس از انقلاب بهمن ۵۷، تازگی ندارد و در مواردی به قطع کامل یا چند ساله روابط دیپلماتیک انجامیده است.

XS
SM
MD
LG