لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

یک مقام سازمان پدافند غیرعامل: هکرها روزانه ۱۰ هزار حمله به ایران می‌کنند


رئیس مرکز مطالعات راهبردی سازمان پدافند غیرعامل می‌گوید ایران روزانه با «۱۰ هزار» حمله از سوی هکر‌ها مواجه است.

به گزارش روز یک‌شنبه (هفتم آبان) خبرگزاری فارس٬ هوشنگ حاتمی در همایش استانی پدافند غیرعامل که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد٬ این آمار را اعلام کرده است.

آقای حاتمی گفته با توجه به حجم این حملات٬ توجه به «پدافند پرتوی در بخش مسائل هسته‌ای کشور و پدافند زیستی در بخش سلامت و پژوهش کشاورزی» امری ضروری است.

او در سخنان خود اشاره‌ای به جزئیات این حملات نکرده و نگفته که هکر‌ها چه نهاد‌ها و حوزه‌هایی را هدف قرار می‌دهند.

با این وجود از سازمان انرژی اتمی ایران و نهاد‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف هکر‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر نام برده می‌شود.

در همین رابطه روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در خردادماه سال ۱۳۹۱ گزارش داده بود که تأخیر به وجود آمده در برنامه هسته‌ای ایران، نتیجه حمله سایبری مشترک اسرائیلی- آمریکایی است و بد افزار «استاکس نت» به روند غنی سازی اورانیوم در ایران ضربه زده است.

طبق این گزارش «استاکس نت» ابتدا در کوره هسته‌ای دیمونای اسرائیل آزمایش و کوره هسته‌ای دیمونا به مدت دو سال به «آزمایشگاهی» برای اطمینان از کار کردن بد افزار استاکس نت تبدیل شده بود.

مهر ماه سال ۱۳۹۵ هم خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به آتش‌سوزی‌های پیاپی در پتروشیمی‌های ایران گزارش داده بود تداوم این حوادث احتمال سوء‌ظن به هک شدن سیستم‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با آنچه که «حملات بیولوژیک» و «حملات سایبری» می‌نامند از سال‌ها پیش اقدام به راه‌اندازی سازمانی به نام «پدافند غیرعامل» کرده‌اند.

آنها می‌گویند که ایران سال‌هاست که آماج انواع حملات بیولوژیک٬ سایبری٬ اقتصادی و محیط زیستی قرار دارد و باید سیستم دفاعی اهداف مدنظر مهاجمان در این کشور تقویت شود.

اول آبان ماه امسال نیز غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافندغیرعامل در همین رابطه اعلام کرده که سرور هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی که ۳۰ میلیون کاربر دارند٬ نباید درخارج از کشور باشد و این موضوع «یک باید ملی است».

آقای جلالی تیر ماه سال ۱۳۹۴ هم گفته بود که «باید در کنار بهره‌گیری از فرصت‌های بیوتکنولوژی در حوزه کشاورزی مثل تراریختگی، به شدت مراقب تهدیداتش هم باشیم».

او افزوده بود که «در فضای پدافند غیرعامل، با مسئله‌ای به نام تهدیدات زیستی در فضای کشاورزی مواجه هستیم. معمولاً این مفهوم را با اصطلاح "اگروتروریسم" مطرح می‌کنند».

دوم شهریور ماه سال ۱۳۹۳ نیز محمود خسروی٬ معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده بود که «روزانه ۵ تا ۸ میلیون حمله، اقدام به حمله و موارد مشکوک به حمله سایبری به سمت ایران وارد می‌شود».

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران در هم اول تیر ماه همان سال از کشف حدود «۵۰ هزار حمله آگاهانه سایبری» در سال ۱۳۹۲ خبر داده و آمریکا و اسرائیل را به «تلاش برای تهدید سایبری ایران» متهم کرده بود.

XS
SM
MD
LG