لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

«سرور شبکه های اجتماعی با بیش از ۳۰ میلیون کاربر باید در داخل ایران باشد»


غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافندغیرعامل: اطلاعات شبکه‌های اجتماعی صرفاً به درد شبکه‌های جاسوسی می‌خورد.
غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافندغیرعامل: اطلاعات شبکه‌های اجتماعی صرفاً به درد شبکه‌های جاسوسی می‌خورد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران با اشاره به تاثیر اطلاعات شبکه‌های اجتماعی بر موضوعاتی مانند انتخابات اعلام کرد که سرور هیچ یک از این شبکه‌ها که ۳۰ میلیون کاربر دارند نباید درخارج از کشور باشد و این موضوع «یک باید ملی است».

به گزارش خبرگزاری فارس، غلامرضا جلالی روز دوشنبه اول آبان، در یک نشست خبری گفت که پیام رسان تلگرام «توانایی واکاوی داده ها را دارد و از این طریق می‌تواند در انتخابات‌ها و مقاطع مختلف به مهندسی افکار عمومی بپردازد».

وی اضافه کرد:«تلگرام می‌تواند بگوید که تا ۹۷ درصد رای مردم ایران کیست، می‌گوید مردم ایران به چه چیزی علاقه دارند به چه چیزی ندارند و کسانی که به آن دسترسی دارند می‌توانند خودشان با سیاست گذاری در شبکه اجتماعی، رای مردم را به سوی دیگری هدایت کنند».

آقای جلالی مدعی شد که اطلاعات شبکه‌های اجتماعی «صرفاً به درد شبکه‌های جاسوسی می‌خورد» و تلگرام می‌تواند این اطلاعات را به کشورهایی مانند اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی بفروشد.

پیش از این نیز نهادهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، شبکه‌های اجتماعی را «ابزار جاسوسی» کشورهای غربی و یا اسرائیل خوانده و از تاثیرگذاری آنها ابراز نگرانی کرده اند.

اپلیکیشن تلگرام، با میلیون‌ها کاربر در ایران به عنوان پرکاربرد‌ترین شبکه اجتماعی تلفن همراه در کشور شناخته می‌شود و تلاش‌های قوه قضائیه برای مسدود کردن آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.

پیش از این، محمود واعظی، وزیر سابق ارتباطات و دیگر مقامات دولت حسن روحانی، از مقاومت‌های دولت دربرابر فیلتر شدن تلگرام به ویژه در زمان‌هایی چون انتخابات مجلس دهم خبر داده‌اند.

مقام‌های دولت حسن روحانی ضمن مخالفت با مسدود کردن این پیام‌رسان، تلاش‌های گسترده‌ای برای انتقال برخی سرور‌های آن به داخل کشور داشته‌اند.

از جمله محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، سال گذشته اعلام کرد که «CDN»‌ یا شبکه انتقال محتوای تلگرام در حال نصب است.

با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس در همان زمان از قول مدیرعامل تلگرام، این خبر را رد کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران در بخش دیگری از گزارش خود گفت که شبکه‌های اجتماعی باید «تحت مدیریت حاکمیت کشور ما باشند» و این موضوع «یک باید ملی است، چه جریانات سیاسی خوش‌شان بیاید چه خوش‌شان نیاید».

آقای جلالی اضافه کرد:«هیچ شبکه اجتماعی که دیتای آن در خارج از کشور باشد نباید ۳۰ میلیون عضو داشته باشد. این یک ضرورت مرتبط با امنیت ملّی است نه سیاسی».

درباره کاربران تلگرام آمارهای متفاوتی بیان شده است. درحالی‌که برخی از مقام‌های وزارت ارشاد کاربران این شبکه را ۲۰ میلیون تن اعلام کرده بودند، امین خوراکیان، معاون مرکز فضای مجازی، روز ۲۷ شهریور اعلام کرده بود که این پیام‌رسان ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت ایران را اشغال کرده است و در حال حاضر ۴۰ میلیون کاربر در کشور دارد.

تهیه دستور العمل گوشی‌های هوشمند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که این نهاد «دستورالعملی» درباره «تهدیدهای» گوشی هوشمند تهیه کرده است.

غلامرضا جلالی گفت که اگر این گوشی‌ها «مدیریت نشود» زمان و مکان حضور افراد را مشخص می‌کند. این موضوع درباره مقامات مهم است.

وی اضافه کرد: «اکثر گوشی‌های همراه ما یا برندشان اپل است یا نوکیا یا سامسونگ که هیچ کدام از آنان سرور منطقه‌ای شان داخل ایران نیست و اطلاعات بیرون می رود».

رئیس سازمان پدافند غیر عامل پیش از این نیزچندین بار درباره استفاده مقامات جمهوری اسلامی از گوشی‌های هوشمند هشدار داده و اعلام کرده بود که این گوشی‌ها «امکان شنود، مکان‌یابی، دسترسی به اطلاعات» را دارند.

XS
SM
MD
LG