لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

ایران با رد سخنان سعد حریری، استعفای او را «تنش‌آفرین» توصیف کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران با رد سخنان سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، در انتقاد از دخالت ایران در امور کشورهای عربی، استعفای او را «سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه» توصیف کرد.

سعد حریری روز شنبه ۱۳ آبان، در یک سخنرانی تلوزیونی از عربستان سعودی که از طریق شبکه العربیه پخش شد، به‌طور ناگهانی اعلام استعفا کرد، و گفت که شرایط کنونی لبنان، مشابه شرایط قبل از ترور پدرش، رفیق حریری است و احساس می‌کند که برای قتل وی نیز برنامه‌ریزی شده‌است.

او در سخنرانی اعلام استعفای خود، ایران را به «دخالت» در امور کشورهای عربی متهم کرد اما تأکید کرد که تهران در این زمینه «شکست» خواهد خورد.

آقای حریری همچنین گفت که ایران لبنان را «گروگان گرفته است» و افزود که «دود شرارتی که ایران در منطقه گسترش می‌دهد به چشم خودش خواهد رفت».

اما ساعاتی بعد بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این سخنان را «تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس صهیونیست‌ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها» و استعفای آقای حریری را «سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در لبنان و منطقه» توصیف کرد.

آقای قاسمی اضافه کرد که «استعفای ناگهانی آقای حریری و بیان آن در کشوری دیگر، نه‌تنها مایه تأسف و شگفتی است؛ بلکه نشان‌دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده‌اند».

او ادامه داد که «برنده این میدان نه کشورهای عربی و اسلامی، بلکه رژیم صهیونیستی است که حیات خود را در تنش در و میان کشورهای مسلمان منطقه تعریف کرده است».

سعد حریری، سال گذشته و به دنبال یک توافق سیاسی که میشل عون، متحد حزب‌الله لبنان را در جایگاه ریاست جمهوری این کشور قرار داد، نخست‌وزیر لبنان شد.

در زمینه استعفای آقای حریری، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان روز شنبه اعلام کرد که این موضوع به طور تلفنی و از خارج از لبنان به او اعلام شده و منتظر است که در بازگشت آقای حریری به کشور «شرایط منجر به استعفا» را از او بشنود.

رویترز در گزارشی در این باره یادآور شده که استعفای آقای حریری می‌تواند موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای میان شیعیان و سنی‌های لبنان شود، و این کشور را به وضعیت بن‌بست در شکل‌دهی دولت بازگرداند.

بر پایه نظام سیاسی نخست‌وزیر لبنان باید از میان سیاستمداران اهل سنت انتخاب شود و مشخص نیست که کدام چهره جانشین آقای حریری خواهد شد که اکنون بانفوذترین سیاستمدار سنی لبنان به حساب می‌آید.

میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، اکنون باید چهره‌ای را که می‌تواند بیشترین حمایت را در پارلمان این کشور از آن خود کند، برای نخست‌وزیری معرفی کند و انتظار می‌رود در روزهای آینده به رایزنی‌هایی در این زمینه بپردازد.

سعد حریری در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نیز نخست‌وزیر لبنان بود ولی کابینه‌اش پس از افت‌وخیزهای بسیار با خروج اعتراض‌آمیز وزرای وابسته به حزب‌الله سقوط کرد.

خبر استعفای سعد حریری، در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته خبرگزاری‌های ایران گزارشی از دیدار علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، با آقای حریری در بیروت منتشر کردند که در آن از قول آقای ولایتی آمده است که «ایران از دولت کنونی لبنان به ریاست سعد حریری که در آن جریان‌های مختلف حضور دارند، حمایت می‌کند».

XS
SM
MD
LG