لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

افتتاح «خط تولید» جنگنده کوثر دو ماه پس از رونمایی از آن


یک روز پس از اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران، مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی روز شنبه، ۱۲ آبان، با حضور در مراسمی از آغاز «خط تولید انبوه جنگنده کوثر» خبر دادند.

این هواپیما نخستین بار در ۳۱ مرداد امسال با حضور حسن روحانی رونمایی شد.

رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است، پیش از این جنگنده کوثر را «نسخه ارتقایافته اف-۵» دانسته بودند. با این حال وزیر دفاع جمهوری اسلامی روز شنبه تأکید کرد که هواپیمای کوثر «جنگنده تمام‌ایرانی» است.

امیر حاتمی در مراسمی که در اصفهان برگزار شد بدون اشاره به جزئیات گفت که متخصصین صنایع هوایی وزارت دفاع قرار است «در یک دوره زمانی مشخص، تولید جت کوثر را عملیاتی کنند».

ایران جنگنده‌های اف-۵ خود را پیش از انقلاب از آمریکا خریده است و کماکان از ۴۸ فروند از آنها استفاده می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:09 0:00
لینک مستقیم


حامد محمدی، تحلیلگر امور نظامی، در مصاحبه با رادیو فردا گفت با اینکه جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته بارها ادعا کرده هواپیما و هلی‌کوپتری جدید ساخته است اما آنچه در عمل اتفاق افتاده اُورهال (بهینه‌سازی) هواپیماهای قدیمی بوده است.

به گفته این تحلیلگر نظامی، هواپیماهای نمایش داده شده نیز، از جمله هواپیمای موسوم به قاهر، «تنها روی باند فرودگاه حرکت کرده‌اند».

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در مراسم روز شنبه بدون اشاره به جزئیات گفت که جنگنده کوثر «به تعداد قابل توجه و مورد نیاز تولید و در خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی قرار خواهد گرفت» و به گفته او، در تولید هر فروند از آن «هفت میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی» خواهد شد.

پیش از این، در سال ۹۱، در مراسمی با حضور محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌ جمهوری وقت، از هواپيمایی به‌ نام «قاهر ۳۱۳» رونمايی شد، اما کارشناسان در آن زمان گفتند آن‌چه رونمایی شد «ماکت» بوده و در مورد توانایی‌های آن نیز تردیدهای وجود دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا، تسنیم و رادیو فردا؛ ا.م / ج
XS
SM
MD
LG