لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۹

تاکسی‌های ایران از استفاده از مسیریاب «وِیز» منع شدند


خبرگزاری مهر روز شنبه ۲۷ آبان در گزارشی اعلام کرد که تاکسی‌یاب‌های اینترنتی با استناد به «دستور مقام قضایی» از رانندگان خود خواسته‌اند که از ابتدای آذرماه امسال از اپلیکیشن مسیریابی وِیز استفاده نکنند.

بر این گزارش در اطلاعیه‌ای به رانندگان تاکسی‌یاب‌های اینترنتی هشدار داده شده که برای جلوگیری از غیرفعال شدند سرویس خود تا پیش از ۳۰ آبان ۹۶ مسیریاب وِیز را از گوشی‌های خود حذف کنند و از مسیریاب‌های بومی استفاده کنند.

وِیز یک اپلیکیشن مسیریاب مانند نقشه گوگل است با این تفاوت که کاربران می‌توانند وقایع مربوط به ترافیک مانند تصادف، وجود پلیس یا دوربین های نظارتی پلیس را روی نقشه ثبت کنند و به یکدیگر اطلاع دهند.

سرویس‌های تاکسی‌یاب آنلاین در ایران از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند اما مقام‌های قضایی پیشتر اسفندماه سال ۹۵ با این ادعا که وِیز یک اپلیکیشن جاسوسی اسرائیلی است، آن را مسدود کردند، اما این اپلیکیشن بار دیگر در دسترس کابران قرار گرفت.

گوگل در سال ۲۰۱۳ این اپلیکیشن مسیریاب را از تولیدکننده اسرائیلی آن خریداری کرده است.

در مهرماه امسال نیز پس از گذشت چند ماه از رفع فیلتر این اپلیکشین مسیریاب، معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در ایران از احتمال مسدود شدن دوباره این نرم‌افزار خبر داده بود.

عبدالصمد خرم آبادی ۱۷ مهر امسال به خبرگزاری ایسنا گفته بود که از شرکت زیر ساخت در وزارت ارتباطات خواسته شده تا نرم افزار وِیز را بار دیگر فیلتر کند.

این مقام قضایی پیشتر با اسرائیلی خواند اپلیکیشن وِیز گفته بود که با نصب آن بر روی گوشی، امکان دسترسی به کلیه اطلاعات شخصی کاربر از جمله مسافرت‌ها و موقعیت جغرافیایی فراهم می‌شود و این امر می‌تواند برای امنیت مردم و کشور مشکلاتی ایجاد کند.

تاکسی‌یابی اینترنتی در ایران، جزو فن‌آوری‌های نوپاست که گرچه کاربران از آن استقبال کرده‌اند اما همزمان عملکرد آنها به یکی از پرمناقشه‌ترین خدمات اینترنتی در ایران بدل شده، چرا که خدمات‌دهندگان سنتی مثل سازمان تاکسی‌رانی به دلیل عرضه خدمات ارزان‌تر توسط تاکسی‌یاب‌های اینترنتی با آنها مخالف هستند.

اسفندماه سال گذشته نیز گروهی از رانندگان تاکسی‌های تلفنی با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی به فعالیت تاکسی‌یاب‌های اینترنتی اعتراض کردند و رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی نیز گفته بود که تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی «فاقد مجوز» جریمه خواهند شد.

اسنپ و تپسی، که دو سامانه هوشمند درخواست تاکسی فعال در ایران هستند، اپلیکشن‌هایی رایگان برای آیفون و گوشی‌های اندرویدی دارند و از این طریق ارتباط بین کاربران و رانندگان را برقرار می‌کنند.

گرچه گزارش‌هایی در ماه‌های اخیر حاکی است که گوگل و اپل با استناد با قوانین و تحریم‌های به تولیدکنندگان اپلیکشین‌های ایرانی از جمله این دو اپلیکیشن اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند میزبان این اپلیکیشن‌ها باشند.

XS
SM
MD
LG