لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۴

چرا تپسی در مشهد متوقف شد؟


رسانه‌ها در ایران، از توقف فعالیت اپلیکیشن تپسی و پلمپ دفتر این شرکت در مشهد خبر دادند.
رسانه‌ها در ایران، از توقف فعالیت اپلیکیشن تپسی و پلمپ دفتر این شرکت در مشهد خبر دادند.

فعالیت تاکسی آنلاین تپسی تنها یک هفته پس از آغاز کار در شهر مشهد، از سوی مسئولان این شهر متوقف شد.

تاکسی آنلاین تپسی دومین شرکت پس از اسنپ در ایران در زمینه حمل و نقل مسافر با استفاده ازاینترنت است این شرکت در کمتر از یکسال از آغاز فعالیت‌اش وارد چهارمین شهر در ایران شده است. تپسی به دنبال توسعه فعالیت‌های خود، سرویس دهی در شهرهای دیگر را در دستور کار قرار داده است . به این ترتیب از ۲۳ فروردین ماه سال جاری تپسی سرویس خود را در اصفهان آغاز کرد و وارد سومین شهر ایران پس از تهران و کرج شد.

۲۶ اردیبهشت ماه همچنین تپسی از شروع به کار خود در مشهد خبر داد. در شرایطی که مشتریان در حال استفاده از طرح یک هفته سفر رایگان تپسی – به دلیل آغاز به کار- در مشهد بودند، رسانه‌ها در ایران، از توقف فعالیت اپلیکیشن تپسی و پلمپ دفتر این شرکت در مشهد خبر دادند.

باشگاه خبرنگاران با اعلام خبر پلمپ شدن تپسی در مشهد، به نقل از مسئولان در این شهر ، نبود مجوزهای لازم را دلیل این اقدام اعلام کرده است. سید مهدی علوی مقدم مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد ضمن تایید خبر پلمپ تپسی در مشهد در بیان دلیل این اقدام به باشگاه خبرنگاران گفته است: « در حال حاضر هزار و ۸۰۰ آژانس در سطح شهر مشهد فعالیت دارند که دستیابی آنان به اپ موبایلی راحت است اما قطعا باید مجوز آن را دریافت کنند.»

وی تاکید کرده است: «شرکت‌های حمل و نقل در حوزه تاکسیرانی باید مجوز فعالیت خود را از سازمان تاکسیرانی اخذ کند و راننده‌های آنان نیز باید دفترچه تاکسیرانی داشته باشند.مجوزی که سازمان تاکسیرانی به این شرکت‌ها ارائه می‌کند تنها مجوز حمل و نقل است و در این بین مجوزی به اپ موبایل اعطا نمی‌شود. شرکت تپسی هیچ گونه مجوزی برای فعالیت در شهر مشهد ندارد و نمی‌تواند از اپ موبایلی نیز استفاده کند لذا با مجوز قضایی توسط اداره اماکن پلمپ شده است. »

البته تپسی اولین تاکسی آنلاین نیست که در مشهد فعالیت می کند. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد، « در حال حاضر تنها شرکت‌های تاچسی و چی تکس مجوز فعالیت در مشهد را دارند که به صورت محدود از اپ موبایلی استفاده می‌کنند اما فعالیت گسترده آنان تنها با تصویب دستورالعمل آن توسط شورای اسلامی شهر مشهد امکان‌پذیر است چرا که باید نرخ کرایه، نوع خودرو و راننده آن تایید شده باشد.» این درحالی است که تاکسی‌های اینترنتی بطور میانگین نرخی پایین تر از آنچه در شوراهای شهر تصویب می شود از مسافران می گیرند و به همین دلیل با اقبال خوبی از سوی شهروندان روبرو شده اند.

خبرگزاری فارس نیز دلیل پلمپ تپسی در مشهد را شکایت تاکسیرانی مشهد عنوان و به نقل ازسید مهدی علوی مقدم مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در گزارشی آورده است « تپسی مجوز و پروانه فعالیت ندارد، اما از دو هفته قبل به صورت غیر قانونی در مشهد آغاز به کار کرده است. به این اپلیکیشن دو مرتبه اخطار داده شده که توجه نکرده و از این رو با دستور قضایی پلمپ شده است.» با وجود پلمپ و توقف فعالیت تپسی در مشهد اما مدیرعامل این شرکت از رفع موانع و آغاز بکار تپسی در روزهای آینده خبر داده است.

جدا از مجوزی که شرکت تپسی برای فعالیت در هر شهر موظف به گرفتن است، خودرویی که برای این شرکت کار جابجایی مسافران را انجام می دهد نیز باید دارای مجوز باشد در غیر اینصورت از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی جریمه خواهد شد.

تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در این باره به باشگاه خبرنگاران گفته است: «فعالیت تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپسی که فاقد مجوز از سوی شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی است، ممنوع بوده و در صورت تردد به عنوان مسافربر شخصی ۳۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند. »

پیش تر در تهران هم شکایت هایی از سوی تاکسیرانی برای محدود کردن اسنپ و تپسی مطرح شده بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مانع ایجاد محدودیت شده بود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد مقابله با اپلیکیشن‌های حمل و نقل یا همان تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی گفته است: «کسب وکارهای سنتی نمی توانند جلوی فناوری را بگیرند و برای کسب وکارهای نوین ایجاد مشکل کنند. در حوزه کسب و کارهای جدید بر این باوریم که وظیفه دولت آن است که فضایی ایجاد کند که علاوه بر فعالیت کسب و کارهای سنتی در آن، شرایط برای کسب وکارهای جدید نیز مهیا شود.دولت این نکته را می داند که تقویت فضای مجازی به معنای ایجاد شغل و فرصت‌های جدید است، به همین دلیل همواره از این فضا حمایت کرده است. در حال حاضر امیدواریم که مجلس و دولت همکاری‌های لازم را برای قانونگذاری در این بخش انجام دهند. »

در زمینه تاکسی‌های اینترنتی ابتدا اسنپ به عنوان یک استارت آپ در صنعت حمل و نقل کشور متولد شد. رقیب اسنپ در ایران تپ سی است. این سرویس خیلی سریع توانست رشد کند و به رقیبی جدی برای اسنپ تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG