لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

ترکیه می‌گوید نفتکش سرگردان ایرانی در مسیر لبنان است


نفتکش آدریان دریا در حال ترک آبراه جبل‌الطارق در ۱۸ اوت امسال
نفتکش آدریان دریا در حال ترک آبراه جبل‌الطارق در ۱۸ اوت امسال

همزمان با انتشار گزارش‌هایی در مورد تغییر مسیر ثبت‌شده نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱»، به بندر اسکندرون ترکیه، وزیر خارجه این کشور می‌گوید این ابرنفتکش نه در مسیر اسکندرون که در مسیر لبنان است.

نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» که پس از رفع توقیف در جبل‌الطارق راهی شرق مدیترانه شده بود، روز جمعه بار دیگر مقصد اعلامی خود را تغییر داد و بندر اسکندرون ترکیه، در شمال سوریه، را به عنوان مقصد ثبت کرد.

در این زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش داد که خدمه این ابرنفتکش ایرانی که در زمان توقیف با نام «گریس ۱» شناخته می‌شد، روز جمعه مقصد درج شده در سیستم شناسایی خودکار این نفتکش را به اسکندرون تغییر داده‌اند.

این خبرگزاری البته یادآوری کرده که دریانوردان می‌توانند هر مقصدی را در سیستم شناسایی خودکار وارد کنند و به این ترتیب ممکن است ترکیه مقصد واقعی این ابرنفتکش ایرانی نباشد.

هفته گذشته نفتکش «آدریان دریا ۱» بندر مرسین ترکیه را به عنوان مقصد در سیستم شناسایی خود درج کرده بود و پیش از آن هم در سیستم شناسایی خودکار این نفتکش، یونان به عنوان مقصد نهایی فهرست شده بود.

بندر اسکندرون در شمال سوریه واقع است و از طریق دریا نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر با پالایشگاه بندر بانیاس سوریه فاصله دارد. سواحل لبنان نیز در جنوب سواحل سوریه در مدیترانه واقع هستند.

در زمان توقیف نفتکش ایرانی، مقام‌های جبل‌الطارق تصریح کردند که این نفتکش به ظن نقض تحریم‌های اروپا در مورد سوریه توقیف شده است، گرچه ایران در آن زمان بدون اعلام مقصد آن، مدعی شده بود که مقصد نهایی سوریه نیست.

پس از آن در شرایطی که جبل‌الطارق اعلام کرد متقاعد شده قرار نیست «گریس ۱» به سوریه برود و از آن رفع توقیف کرد، هم آمریکا و هم سفیر بریتانیا در ایران تصریح کردند که مقصد این ابرنفتکش سوریه بوده است.

آسوشیتدپرس یادآوری کرده که مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی هنوز واکنشی به تغییر مقصد ثبت‌شده این نفتکش که انتظار می‌رود محموله آن بیش از ۱۳۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد، نشان نداده‌اند. همچنین هنوز واکنشی از سوی ترکیه به این موضوع مخابره نشده است.

ایران البته این هفته از زبان سخنگوی دولت حسن روحانی، مدعی شده محموله این نفتکش، «فروخته شده و خریدار آن مقصد این کشتی را مشخص خواهد کرد».

در مقابل آمریکا هشدار داده است که علیه هر فرد یا نهادی که خدماتی را به «آدریان دریا ۱» ارائه دهد، اقدام خواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رویترز، و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG