لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

ایران: محموله نفت آدریان‌دریا «فروخته شده است»


نفتکش «گریس ۱» با نام جدید «آدریان دریا ۱» بیست‌وهفتم مرداد آب‌های جبل‌الطارق را ترک کرد
نفتکش «گریس ۱» با نام جدید «آدریان دریا ۱» بیست‌وهفتم مرداد آب‌های جبل‌الطارق را ترک کرد

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که محموله نفت کشتی «آدریان دریا ۱» که اخیرا در جبل‌الطارق رفع توقیف شد، «فروخته شده و خریدار آن مقصد این کشتی را مشخص خواهد کرد».

علی ربیعی روز دوشنبه، ۴ شهریور، در نشست خبری‌اش گفت: «خریدار تصمیم می گیرد نفت را به کجا و چطور منتقل کند و با ما هم چک نمی‌کند».

سخنگوی دولت روحانی درباره خریدار نفت این کشتی و اینکه چه زمانی این محموله فروخته شده جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:06 0:00
لینک مستقیم


ابرنفتکش «گریس ۱» که بعدا به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داد، سیزدهم تیر امسال در آب‌های جبل‌الطارق توقیف شد.

بریتانیا و دولت محلی جبل‌الطارق این نفتکش را به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و حمل نفت به مقصد سوریه متهم کردند اما مقام‌های جمهوری اسلامی گفتند مقصد این نفتکش «جایی دیگر» بوده است.

حدود دو هفته پس از توقیف این نفتکش، سپاه پاسداران نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را توقیف کرد.

مقام‌های بریتانیا بارها گفته‌اند مقایسه بین توقیف «قانونی» نفتکش ایرانی در «آب‌های جبل‌الطارق» با «یورش» نیروهای سپاه پاسداران به نفتکش بریتانیایی «در آب‌های بین‌المللی» مقایسه‌ای نادرست است.

سرانجام نفتکش «گریس ۱» با نام جدید «آدریان دریا ۱» ۲۷ مرداد آب‌های جبل‌الطارق را ترک کرد و از آن زمان گزارش‌های مختلفی درباره مسیر نهایی آن منتشر شده است.

آمریکا پیش از این به هر کشوری که خدماتی را به نفتکش ارائه دهد، اخطار داده بود.

«ظریف تمایلی به ملاقات با مقام‌های آمریکایی نداشت»

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه‌اش همچنین گفت که سفر اخیر محمدجواد ظریف به محل نشست سران گروه ۷ به درخواست مقامات فرانسه انجام شد و «هیچ تمایلی هم برای ملاقات با هیچ مقام آمریکایی نبود».

علی ربیعی گفت: «هیچ تمایلی برای ملاقات با هیچ مقام آمریکایی نبوده است، ما دخالت و نقشی در مذاکرات فرانسه و آمریکا و گروه ۷ نداریم».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، روز یکشنبه، در یک سفر غیرمنتظره به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری اجلاس سران گروه ۷، رفت و به گفته او، با رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره تلاش‌های فرانسه برای نجات برجام و میانجی‌گری برای کاستن از تنش‌ بین ایران و آمریکا منتشر شده بود.

در همین حال روز دوشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با اشاره به این سفر و شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت اگر بداند که «ملاقات با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

منابع: ایرنا، ایسنا، فارس و رادیو فردا؛ ا.م / ج
XS
SM
MD
LG