لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، با ملک عبدالله پادشاه اردن دیدار کرد


پس از چندین دیدار خبرساز مقتدی صدر روحانی شیعه عراق، با رهبران کشورهای منطقه، رهبر جریان صدر عراق روز دوشنبه با ملک عبدالله پادشاه اردن دیدار داشته است.

بر پایه گزارش آسوشیتدپرس، کاخ پادشاهی اردن، در بیانیه با اعلام دیدار پادشاه این کشور با مقتدی صدر گفته است که محور گفت‌وگوهای این دو «لزوم گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی» بین دو کشور بوده است.

با این حال آسوشتیدپرس این دیدار را گامی در راستای تلاش‌ها برای مهار نفوذ ایران در خاورمیانه توصیف کرده است.

اردن و عربستان سعودی در همسویی با ایالات متحده، نگرانی‌هایی را در مورد نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه دارند، و اخیراً نیز وزیر خارجه آمریکا در این زمینه از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق خواسته است که به خانه‌هاشان برگردند.

همین موضوع، چندی پیش از زبان مقتدی صدر بیان شد، جایی که با تأکید بر لزوم انحلال گروه شبه‌نظامی شیعه موسوم به حشد الشعبی، گفته بود که موجودیت این نیروهای خارج از چارچوب دولت «باعت مشکلات بزرگ و تبعات منفی می‌شود».

دولت عراق در آن زمان تقاضای انحلال این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را رد کرد و اکنون نیز دفتر نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای درخواست وزیر خارجه آمریکا برای پایان دادن به فعالیت این گروه را رد کرده است.

دیدار مقتدی صدر با پادشاه اردن، ساعاتی پس از دیدار ملک عبدالله با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق صورت گرفته و جزئیات بیشتری در مورد آن منتشر نشده است.

آقای صدر پیشتر هم در مرداد ماه امسال به عربستان سعودی، امارات عربی متحده و مصر سفر کرد که هر سه کشور از منتقدان رفتارهای ایران در منطقه هستند.

او از جمله پس از دیدار با ولیعهد عربستان سعودی، با تأکید بر یکسان بودن دیدگاه‌هایش با محمد بن سلمان، این کشور را «پدر پر قدرت» ملت‌های عرب توصیف کرده بود که به گفته او «برای برقراری صلح در منطقه تلاش می‌کند».

ولیعهد عربستان سعودی، که از منتقدان سرسخت رفتارهای ایران در منطقه است، در دی ماه سال گذشته گفته بود که ایران را نماینده و محرک «سه گرفتاری اصلی در منطقه» می‌داند؛ «ایدئولوژی‌های بدون مرز، بی‌ثباتی، و تروریسم».

او تأکید کرده بود که «هیچ جایی برای مذاکره با قدرتی که به صدور ایدئولوژی انحصاری خود می‌پردازد، در اقدامات تروریستی مشارکت می‌کند، و حاکمیت دیگر کشورها را نقض می‌کند، وجود ندارد»، و افزوده بود «تا زمانی که تهران چشم‌انداز و رفتار عمیقاً مشکل‌آفرین خود اصلاح کند، عربستان از همکاری و پیشنهاد روابط حسنه دائمی با ایران متضرر خواهد بود».

این اظهارات در آن زمان با واکنش جمهوری اسلامی مواجه شد و سخنگوی وزارت خارجه ایران با متهم کردن عربستان به «حمایت سازمان‌یافته از گروه‌های تروریستی» اعلام کرد که عربستان از جمله بازیگرانی که «اصلاح رفتار آن برای صلح و آرامش جهانی ضروری است».

XS
SM
MD
LG