لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

ناظر حقوق بشر سوریه: «مرگ چهار عضو سپاه» در حمله موشکی جدید


حملات موشکی به دمشق (عکس از آرشیو)
حملات موشکی به دمشق (عکس از آرشیو)

ساعتی بعد از آن که خبرگزاری دولتی سوریه خبری درباره رهگیری چند موشک توسط پدافند هوایی این کشور در شامگاه پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن، منتشر کرد، یک سازمان حقوق بشری از مرگ هفت نفر از جمله چهار عضو سپاه پاسداران در اطراف دمشق خبر داد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اسرائیل که به گفته این سازمان عامل حمله بوده هنوز در این باره اظهار نظر نکرده است.

در گزارش خبرگزاری سانای سوریه آمده بود: «دفاع ضد هوایی ما چند هدف متخاصم را در آسمان دمشق رهگیری کرد.»

سانا می‌گوید این موشک‌ها از بلندی‌های جولان شلیک شده‌اند و قبل از رسیدن به هدف رهگیری و منهدم شده‌اند.

یک مقام نظامی سوریه هم به سانا گفته است، این موشک‌ها ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه شب رهگیری شدند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید در این ساعت صدای چند انفجار بزرگ را شنیده است.

در همان زمان گروه ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، که در خاک سوریه منابع اطلاعاتی مطمئنی دارد مدعی شد که این حملات موشکی کار اسرائیل بوده است.

به گفته این گروه، هدف این حملات موشکی مقرهای شبه نظامیان مورد حمایت ایران در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، بود.

حال همین گروه خبر داده است که در این حمله موشکی هفت نفر از جمله چهار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جان باخته‌اند. سه نفر دیگر «سه سرباز سوری» معرفی شده‌اند.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه از اصابت این موشک‌ها به اهداف خود خبر داده و گفته بود که از جمله یک انبار مهمات شبه نظامیان هدف قرار گرفته است.

اسرائیل طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در ماه‌های گذشته بارها مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه را مورد حمله قرار داده است. اسرائیل می‌گوید، هدف این حملات پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه است.

در همین زمینه، نَفتالی بِنِت، وزیر دفاع اسرائیل، روز ۲۲ بهمن گفت که کشورش و آمریکا در مورد رویارویی با نفوذ و حضور نیروهای ایران و هم‌پیمانانش در منطقه به «توافق تقسیم کار» رسیده‌اند.


به گفته او، آمریکا در حوزه عراق با ایران و نیروهای نیابتی‌اش مقابله خواهد کرد و اسرائیل کماکان در سوریه اهداف متعلق به ایران و هم‌پیمانان ایران در سوریه را هدف قرار خواهد داد.

این اظهارات واکنش ایران را درپی داشت. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود: «به هرگونه اقدام احمقانه‌ای پاسخی کوبنده خواهیم داد».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گذشته با اشاره به این که «حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه به دعوت و توافق با دولت این کشور» است، اظهار داشت که ایران «تهدیدات و اظهارات جنگ‌طلبانه» اسرائیل را «در مجامع بین‌المللی نیز پیگیری خواهد کرد».

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز و رادیوفردا
XS
SM
MD
LG